Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Maszyna, która wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku idzie „na żyletki”. Teraz trwa jej demontaż

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą, teraz maszyna TBM „Damroka” idzie „na żyletki”
Wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą, teraz maszyna TBM „Damroka” idzie „na żyletki” Karolina Misztal
Monstrualna maszyna wykorzystana przy budowie trasy pod Martwą Wisłą w Gdańsku, nie będzie więcej drążyć zaawansowanych inżynieryjnie tuneli. „Damroka”, jak ochrzczono urządzenie jeszcze przez rozpoczęciem prac, jest obecnie rozczłonkowywana na terenie jednego z gdańskich przedsiębiorstw recyklingowych, a to oznacza, że drugie życie dostaną jej najbardziej zaawansowane technicznie elementy.

Maszyna TBM „Damroka”, która wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą, idzie „na żyletki”

Mieszkańcom Gdańska nie trzeba przypominać najbardziej spektakularnej inwestycji drogowej w dziejach miasta, a także „Damroki”, bez której realizacja przedsięwzięcia nie mogłaby się udać. Ważąca ponad 3 200 ton maszyna dotarła do Gdańska w częściach, by w połowie 2013 r. rozpocząć drążenie kluczowej części Trasy Słowackiego, czyli Tunelu od Martwą Wisłą.

Najcięższe i największe elementy „Damroki” transportowano z Niemiec drogą morską, a pozostałe przewieziono samochodami. Parametry mówiły same za siebie:

  • 12,2 m średnicy,
  • ponad 90 m długości,
  • 3,5 MW mocy wykorzystywanej co godzinę,
  • w trakcie pracy giganta nadzorowało 13 osób.
Wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą, teraz maszyna TBM „Damroka” idzie „na żyletki”

Maszyna, która wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku id...

Maszyna TBM „Damroka” idzie na żyletki. Nie udało się znaleźć nabywcy

Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą była pierwszą inwestycją realizowaną na terenie Polski z wykorzystaniem maszyny TBM (Tunel Boring Machine), czyli tzw. drążącego kreta. Prace zakończyły się wiosną 2016 r., co dla „Damroki” oznaczało koniec gdańskiej misji i zasłużoną przerwę w działaniu. Jak się później okazało, było to jej ostatnie zlecenie.

CZYTAJ TAKŻE: Odbudowa mostu w Tczewie. Starostwo Powiatowe złożyło wniosek o środki z funduszu "covidowego"

Po zakupieniu giganta od generalnego wykonawcy inwestycji przez przedsiębiorstwo recyklingowe Panta Sp. z o.o. z Gdańska, była jeszcze szansa, że będzie wykorzystywana przy innych, nie tylko drogowych inwestycjach na terenie kraju. Ostatecznie, na skutek braku zainteresowania, podjęto decyzję o jej demontażu.

Wydrążyła Tunel pod Martwą Wisłą, teraz maszyna TBM „Damroka” idzie „na żyletki” Karolina Misztal

– Właścicielem maszyny staliśmy się na początku roku. Niestety, mimo starań, nie udało się znaleźć nowego nabywcy, dlatego podjęliśmy decyzję o demontażu – mówi Łukasz Grosz, prezes spółki. – Nie było to nasze pierwsze doświadczenie z dużymi pojazdami czy obiektami. Na co dzień zajmujemy się recyklingiem wyeksploatowanych maszyn lub ich dalszym odsprzedawaniem.

Największy element „Damroki” ważył 230 ton

Jednak nawet dla firmy z doświadczeniem, przetransportowanie olbrzyma wymagało niestandardowego zaangażowania logistycznego. „Damrokę” rozczłonkowano na miejscu, czyli przy Tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie była przechowywana, a następnie przewieziono ją na tereny przy ul. Uczniowskiej z użyciem 350 transportów ciężarówek.

– Największy element ważył 230 ton. Musieliśmy go rozczłonkować na miejscu, aby w ogóle była szansa jego przewiezienia – mówi prezes Panty.

Łukasz Grosz szacuje, że z zezłomowanej „Damroki” uda się odzyskać ok. 3 000 ton stali.

– Natomiast wszelkie podzespoły zostaną sprzedane firmom, które będą mogły wykorzystać je w swojej działalności, np. jako zamienniki do innych maszyn. Jest tego wiele. To siłowniki, pompy hydrauliczne, kompresory, pompy betonowe, rury, silniki elektryczne czy konstrukcje stalowe. Częścią „Damroki” był np. kompresor o wydolności prawie 95 msześc./min.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto