Dlaczego PageRank to przeżytek?

2009-11-12 12:30:39

PageRank pierwotnie służyć miał ocenie punktacyjnej strony www. Z biegiem lat zaczął stawać się coraz mniej istotnym czynnikiem, który dobrze nakręca jedynie biznes, jakim jest sprzedaż linków pozycjonujących. PageRank (w skrócie PR) wyznacza jakość danej witryny internetowej w skali od 0 do 10. Jest to pomysł Google, pomysł, który przez kilka dobrych lat sprawdzał się świetnie. Niestety w tym momencie, PageRank jest czynnikiem nie wpływającym praktycznie w ogóle na pozycję strony w wyszukiwarce.

Przede wszystkim na PR wpływa liczba linków prowadzących do danej strony. Jest to jedyne kryterium ustalania wysokości tego współczynnika. Dlaczego więc PageRank, który ma być zastąpiony w niedalekiej przyszłości TrueRank jest nadal widoczny?

Google wie doskonale, że początkujący pozycjonerzy, bądź osoby kompletnie nie znające się na SEO (http://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych" rel="external">sprawdź czym jest seo) stawiają jedynie na wysokość PR. Gugl na szczęście nie pochwala, a wręcz karze za sprzedaż linków. Ludzie jednak nadal nimi handlują.

Rynek sprzedaży linków jest na prawdę duży. Wystarczy spojrzeć na Allegro, wyszukać cokolwiek wpisując frazę "link pozycjonujący" - ujrzymy masę ofert sprzedaży. Jeśli ktoś nie wie, co jest prawdziwym wyznacznikiem strony, to z pewnością poleci na ofertę typu Link pozycjonujący na rok PR = 6.

Sęk w tym, że prawdziwymi wyznacznikami są także wiek domeny, ilość zaindeksowanych podstron oraz ogólny zarys witryny dotyczący SEO czy treści na niej się znajdujących.

Powinniśmy przestać zwracać uwagę na tak nieistotny czynnik, jakim jest PageRank. Skoro wpływają na niego tylko linki przychodzące, to każda bezsensowna strona może nałapać ich wiele i mieć wysoki PR, będąc bezwartościową z punktu widzenia SEO czy użytkowników odwiedzających tę stronę.

Google mówi:
Od dłuższego czasu tłumaczymy Internautom, że nie powinni się skupiać tak bardzo na PageRank. Wielu właścicieli serwisów internetowych myśli, że to najważniejsza miara popularności ich serwisu - co nie jest prawdą. Usunęliśmy PageRank, gdyż mieliśmy wrażenie, że głupotą jest mówienie webmasterom, aby nie za dużo myśleli o tym - pokazując równocześnie wartości PageRank dla ich stron.

Jaki płynie z tego wniosek? Ano taki, aby na PageRank nie zwracać uwagi, gdyż jest nieistotnym czynnikiem, który na pozycję naszej strony nie wpływa kompletnie. Jeśli sprzedajemy linki pozycjonujące, to warto jednak o niego zadbać. Większość kupujących ocenia stronę właśnie po numerku przy PR.

Zainteresowanych tym tematem odsyłam także do lektur:
http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/pagerank/" rel="external">Sprawnymarketing - Czy google Page Rank to ściema ?
http://www.fabrykaspamu.pl/pagerank-fakty-i-mity/" rel="external">Fabrykaspamu - PageRank - fakty i mity
http://prox.progamela.net/2009/11/02/pagerank-temu-panu-juz-podziekujemy/" rel="external">Mój prywatny blog - PageRank - temu Panu już podziękujemy

Jesteś na profilu Łukasz Matusik - stronie mieszkańca miasta Gdańsk. Materiały tutaj publikowane nie są poddawane procesowi moderacji. Naszemiasto.pl nie jest autorem wpisów i nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanej informacji. W przypadku nadużyć prosimy o zgłoszenie strony mieszkańca do weryfikacji tutaj