MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Mimo akcyzy, pikapy nie zdrożeją

Tomasz Dominiak
Kierowcy, którzy noszą się z zamiarem kupna pikapa, nie muszą się spieszyć. Spór branży motoryzacyjnej z Ministerstwem Finansów o akcyzę za półciężarówki nie wpłynie bowiem na wzrost ich cen.

Kierowcy, którzy noszą się z zamiarem kupna pikapa, nie muszą się spieszyć. Spór branży motoryzacyjnej z Ministerstwem Finansów o akcyzę za półciężarówki nie wpłynie bowiem na wzrost ich cen.

Jedni sprzedawcy wciąż odmawiają naliczania akcyzy na swoje samochody, inni płacą podatek za klientów w obawie o spadek sprzedaży.
Z naszych wyliczeń wynika, że od kwietnia SsangYong zapłacił co najmniej 600 tys. zł akcyzy za klientów kupujących koreańską półciężarówkę. W przypadku modelu Actyon Sports wynosi ona 3,1 proc. wartości netto, bo silnik ma mniej niż dwa litry pojemności.
Pozostałe pikapy sprzedawane w Polsce mają jednak większe jednostki napędowe, więc akcyza za nie wynosi aż 13,6 proc. Dwaj najwięksi gracze na tym rynku - Toyota i Nissan - na razie jej nie płacą. Od października akcyzę - według najwyższej stawki 13,6 proc. - uiszcza za to centrala Mitsubishi w Polsce.
Akcyza to podatek, który trzeba zapłacić przy kupnie każdego nowego auta. Według przepisów, samochody sklasyfikowane jako ciężarowe są z niego zwolnione. Tę furtkę wykorzystują kupujący półciężarówki, bo dzięki niej auta te są tańsze nawet o 13 proc. od np. miejskiej terenówki SUV o porównywalnych osiągach i wielkości.
Fiskus, powołując się na przepisy unijne, chce aby akcyzę za pikapy płaciły też Toyota i Nissan. Koncerny te zapowiadają, że ewentualne koszty z tym związane nie będą przerzucane na klienta.
To właśnie urzędnicy z Brukseli są winni całemu zamieszaniu. Zgodnie z normami unijnymi, samochód musi spełnić dwa wymogi, aby został zaklasyfikowany jako ciężarowy. Po pierwsze, ładowność musi być większa od ciężaru pasażerów, a po drugie - długość przestrzeni ładunkowej, czyli popularnej paki, musi być dwa razy większa od rozstawu osi.
Pierwszy warunek spełniają wszystkie pikapy, ale z drugim jest kłopot. Ponieważ większość sprzedawanych u nas tego typu aut ma dwa rzędy siedzeń, długość ich przestrzeni ładunkowej jest skrócona. Przykładowo Mitsubishi L200 brakuje 17 cm długości paki, by samochód spełniał warunki przewidziane dla ciężarówek.

od 7 lat
Wideo

Zlot Cadillaców Inowrocław 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto