Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młode Miasto w Gdańsku. Jakie będzie?

Jacek Wierciński
autor Maciej Szylke
Kształt głównego deptaka Młodego Miasta poznamy w listopadzie. Projektanci zaplanują ponad 40 tysięcy metrów kwadratowych, które do odwiedzenia nowej dzielnicy mają zachęcić gdańszczan i turystów.

- Promenada ma być atrakcyjną przestrzenią ruchu pieszego łączącą Plac Poległych Stoczniowców z Europejskim Centrum Solidarności, budynkiem Sali BHP czy Budynkiem Dyrekcji, a w przyszłości dalej z obiektami Stoczni Gdańskiej i promenadą wzdłuż Motławy. Ma być miejscem spacerów, wypoczynku i wydarzeń artystycznych - tłumaczy Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków w gdańskim magistracie.

Droga do Wolności przetnie budowaną już Nową Wałową i połączy ul. Jana z Kolna z nabrzeżem.
Pełny projekt i realizacja deptaka mają się zamknąć w 8,75 mln zł, a przy nim powstaną miejsca parkingowe dla 150 rowerów oraz przestrzenie przeznaczone do ekspozycji wystaw plenerowych i koncertów, w całości lub przynajmniej w części zostanie zachowany (często leżący pod asfaltem) historyczny bruk - takie warunki Gdańsk stawia chętnym do udziału w konkursie planistom.

Do 24 maja chętne pracownie lub indywidualni projektanci mają czas, by wypełnić wniosek i, jeśli posiadają uprawnienia architektów, zakwalifikować się do konkursu. W pierwszym etapie, mają 3 miesiące by przedstawić wizualizację i mapę koncepcji zagospodarowania terenu, a także opisowy scenariusz z uzasadnieniem przyjętych rozwiązań. Do opracowania szczegółowych wizji architektonicznych zaproszeni zostaną jedynie autorzy prac, które przekonają 10-osobowe jury, w którego skład wejdą urzędnicy, ale też architekci czy dyrektor ECS Basil Kerski. Będą mieli na to czas do końca października, a ostateczna decyzja dotycząca zwycięskiej pracy zapadnie 8 listopada.

- Zakładamy, że droga będzie przeznaczona wyłącznie dla pieszych, ale jeśli pojawią się jakieś przekonujące koncepcje, wprowadzające tam także niewielki ruch samochodowy, rozważymy je - zapowiadali urzędnicy jeszcze w marcu, ale warunki konkursu, wśród, których znalazł się i mówiący o "zapewnieniu komunikacji pieszej i rowerowej, dostępność dla osób niepełnosprawnych, umożliwienie przejazdu meleksem, wózkiem akumulatorowym oraz okazjonalnie samochodem" właściwie wykluczają tradycyjny ruch kołowy.

To już kolejny konkurs dotyczący Drogi do Wolności, poprzedni, w 2009 roku wśród studentów, rozstrzygnęła Politechnika Gdańska. Wpłynęło wtedy łącznie 28 prac, ale regulamin nie zakładał, że muszą trzymać się zapisów planu zagospodarowania otoczenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto