Modernizacja układu falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku. Zakończono główną część prac hydrotechnicznych
Jak przyznał dr kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestycja podniosła również poziom bezpieczeństwa i zdolność eksploatacyjną portu, co wpłynie na atrakcyjność Portu Północnego w oczach operatorów.
Prace zrealizowane w ramach kontraktów z konsorcjum firm PORR S.A. – Rover Maritime S.L – Roverpol Sp. z o.o. zakładały:
- budowę falochronu osłonowego na przedłużeniu dotychczas istniejącego falochronu wyspowego do 853 metrów,
- budowę platformy dla ptaków, zlokalizowanej pomiędzy istniejącym wcześniej falochronem wyspowym a jego przedłużeniem,
- a także budowę nowego południowo-wschodniego falochronu o długości 826 metrów.
– Prace prowadzone były zgodnie z przyjętym harmonogramem, wykonawca wywiązał się z kontraktu terminowo. Najciekawszym rozwiązaniem podczas tej budowy było zastosowanie 38 skrzyń pływających o wymiarach około 40 na 10 m i wysokości 13,4 m, posadowionych na rzędnej -12,4 m. Skrzynie były specjalnie prefabrykowane na pontonie zanurzalnym, który został sprowadzony z Hiszpanii, i zaadoptowany do potrzeb tego projektu – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych i jednocześnie pełnomocnik dyrektora ds. realizacji projektu.
– Pomyślnie zakończony projekt to zawsze satysfakcja dla wykonawcy. W tym przypadku jest ona jeszcze większa ze względu na duży poziom skomplikowania realizacji – powiedział Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR, odpowiedzialny za budownictwo infrastrukturalne.
– Spośród wielu wyzwań technicznych, na jakie napotkaliśmy w czasie 33 miesięcy budowy, warto wymienić chociażby ustabilizowanie prefabrykacji wielkogabarytowych pływających skrzyń prefabrykowanych, dobór optymalnego sprzętu morskiego, a także opracowanie, przy bardzo ograniczonym zapleczu lądowym oraz nabrzeżu, logistyki dostaw i przeładunków materiałów. Pomimo nieustannie zmieniających się warunków hydrometeorologicznych, utrzymaliśmy produktywność na stałym, wysokim poziomie i zakończyliśmy zadanie w terminie. Autorem tego sukcesu jest oczywiście doświadczony i zaangażowany zespół PORR oraz Rover Maritime S.L. – Roverpol.
Wartość prac zakończonych we wrześniu 2021 roku wyniosła 606 756 175 złotych.
Inwestycja pod nazwą „Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku” realizowana jest przez Urząd Morski w Gdyni od 2016 roku. Całkowita wartość projektu wynosi 795 milionów złotych, z czego aż 85 procent dofinansowano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Termin zakończenia prac, które obejmują ok. 232 hektary, to 2023 rok.
Jak dodaje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni, pozostały jeszcze remont falochronu wyspowego północnego o długości 1 625 metrów, a także wykonanie robót czerpalnych na projektowanych torach wodnych i obrotnicach wraz z odpowiednim rozmieszczeniem oznakowania nawigacyjnego.
W przypadku remontu falochronu wyspowego północnego, 20 sierpnia 2021 roku wybrano wykonawcę projektu, obecnie zaś procedowane jest odwołanie w Krajowej Izbie Odwoławczej. Wartość tej części projektu wyniesie ponad 30 milionów złotych, zaś jej termin realizacji to 16 miesięcy.
Za realizację drugiej części projektu odpowiadać będzie konsorcjum firm Rohde Nielsen A/S, DC Industrial N.V i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. Wartość tego kontraktu to 137 299 847 złotych, zaś prace wykonywane będą przez 14 miesięcy.
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?