Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Montaż ogromnych dźwigarów, które będą podtrzymywały dach nowego pirsu terminalu na lotnisku

OPRAC.: MT
W Porcie Lotniczym Gdańsk, na terenie budowy pirsu zachodniego, trwa montaż ogromnych dźwigarów stalowych, które będą tworzyły konstrukcję dachu obiektu. Dzięki rozbudowie terminalu ma się zwiększyć komfort obsługi pasażerów

Budowa budynku pirsu zachodniego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu pasażerskiego, trwa od jesieni ubiegłego roku i ma się zakończyć w IV kwartale 2021. Jest realizowana przez Korporację Budowlaną DORACO.

Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i „ruszt” dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. DORACO montuje specjalne elementy zwane dźwigarami. Każdy z 4 dźwigarów składa się z 5 części o długości 36 metrów i masie 12 ton. Dotychczas postawiono 4 elementy, a będzie ich docelowo 20 i będą montowane około miesiąca. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Razem stworzą konstrukcję o długości 180 i szerokości 44 metrów. Jej waga wyniesie w sumie 600 ton. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czteroma gałęziami.

- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji – powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy DORACO.

Konstrukcje takie jak dźwigary wykorzystywane są na budowach do wykonywania przykrycia obiektów o dużej powierzchni np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów.

Na budowie pirsu w Porce Lotniczym Gdańsk wykonano dotychczas 98 proc. robót konstrukcji żelbetowej. Trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich. W najbliższych dwóch miesiącach DORACO planuje zakończenie stawiania konstrukcji stalowej i budowy zewnętrznych klatek schodowych oraz rozpoczęcie montażu fasady aluminiowo-szklanej i prac związanych z wykonaniem pokrycia dachu.

Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni (dotychczas jest ok. 45 tys. m kw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Montaż ogromnych dźwigarów, które będą podtrzymywały dach nowego pirsu terminalu na lotnisku - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto