Musimy ożywić transport wodny

Kazimierz Netka
K. Netka
Gdańsk i Pomorze mają bardzo duże powody do... czczenia wody. To dzięki niej region się bogacił i nadal woda jest jednym z największych skarbów naturalnych tego regionu. Zarówno słodka, jak i morska.

Przeczytaj także:Przekop Mierzei Wiślanej w planach rządu, ale coraz bardziej odległych

Na szosach i szynach robi się coraz większy tłok. Puste są zaś rzeki, kiedyś pełne barek towarowych i statków pasażerskich. O tym, czy i jakie pożytki możemy mieć z transportu wodnego, mówiono w Gdańsku podczas konferencji naukowo-samorządowej pt. "Śródlądowe drogi wodne w zrównoważonym rozwoju regionu północnego Polski". Przede wszystkim jednak owo spotkanie poświęcone było zagadnieniom związanym z ożywieniem polskiego odcinka międzynarodowej śródlądowej drogi wodnej (MDW) o symbolu E-70, wiodącej z Antwerpii przez Berlin, Bydgoszcz, Gdańsk, Zalew Wiślany, Kaliningrad do Kłajpedy w Litwie. Wskazywano też na konieczność przystosowania tego szlaku do potrzeb transportu intermodalnego.

Śródeuropejska droga rzeczno-kanałowa E-70 może stać się stymulatorem rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów położonych wzdłuż tej trasy. Może być też źródłem wzrostu wymiany towarowej międzynarodowej z Niemcami, Rosją, Litwą i Łotwą. Stanie się korytarzem transportu wodnego na osi wschód - zachód, budowanym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Faktem jest, że w znikomym stopniu wykorzystujemy swe rzeki jak szlaki transportowe.

- Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, długość dróg wodnych w Polsce wynosi 3812 km - wyjaśniał zgromadzonym dr inż. kpt. ż. w. Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, prezes Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej. - W tym eksploatowanych jest 1497 km. Transport wodny śródlądowy obsługuje mniej niż 1 procent ogólnokrajowych potrzeb przewozowych. W Belgii wskaźnik ten sięga 14,3 procent, w Holandii: 44,2, w Niemczech: 12,8, a średnio w UE 25 wynosi 6 procent.

Tymczasem coraz bardziej widać potrzebę wykorzystania transportu rzecznego przy odbiorze ładunków z portów morskich. W Gdańsku i Gdyni przybywa gwałtownie kontenerów, przywożonych statkami nawet z Dalekiego Wschodu. Od stycznia do czerwca 2010 roku przeładunki w porcie DCT Gdańsk przekroczyły wielkość z całego 2009 roku. Przewiduje się, że w przyszłości zdolności przeładunkowe DCT (Deepwater Containter Terminal - głębokowodny port kontenerowy) w Gdańsku osiągną 4 mln TEU rocznie (1 TEU - twenty-feet equivalent unit, jednostka przeliczeniowa transportu: jeden kontener długości 20 stóp, czyli około 6,10 metra).

Szczecin i Gdańsk są portami rzeczno-morskimi, podobnie jak Hamburg - zwracał uwagę dyr. Andrzej Królikowski. - Dlaczego więc nie mamy towarów transportować rzekami w głąb lądu? Ze Szczecina - Świnoujścia: Odrą, a z Gdańska i Gdyni: Wisłą? Na Wiśle mogą funkcjonować następujące porty: Gdańsk, Tczew, a także Elbląg i Malbork, dalej na południe: Grudziądz, Chełmno, Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Płock, Warszawa.

Dzięki wodzie Gdańsk stał się bogaty. Rozbudował się, przeładowując ziarno. W centrum tego miasta istniało kiedyś około 300 spichlerzy. Dzisiaj - są w ruinie, co łatwo zobaczyć, spacerując nad Motławą.

Tymczasem transport na Bałtyku rozwija się coraz silniej. Coraz więcej ładunków i osób przewożą promy, na przykład między Polską i Szwecją. Polferries na linii Gdańsk Nynäshamn i Świnoujście/Ystad oraz Stena Line na trasie Gdynia - Karlskrona, z Unity Line na trasach Świnoujście Ystad, Świnoujście Trelleborg/Ystad, w 2009 roku przewiozły razem ponad 904 tysięcy osób. W 2010 roku był wzrost, do blisko 965 tysięcy pasażerów. W przewozach samochodów osobowych było to odpowiednio: 260,6 tys. i 283,3 tys. pojazdów.

- W roku 2010 zanotowaliśmy znaczące ożywienie w transporcie pasażerskim, samochodowym i frachtowym - wynika z wiadomości, które przekazała nam Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line. Co więcej, cały rynek przewozów promowych w 2010 roku wykazuje tendencję wzrostową w stosunku do roku poprzedniego. Można nawet powiedzieć, że kryzys w branży transportowej mamy już za sobą. W lipcu na linię Karlskrona - Gdynia wprowadzony zostanie drugi nowy prom: Stena Spirit, który zoptymalizuje jeszcze bardziej możliwości przewozowe; umożliwi nam jeszcze dynamiczniejszy wzrost przewozów, a także rozwój oferty turystycznej.

Jest jeszcze wielki potencjał do wykorzystania. W Gdańsku np. terminal promowy na Westerplatte. Kiedyś cumowały tam promy DFDS kursujące z Gdańska przez Trelleborg do Kopenhagi. O wykorzystaniu tego nabrzeża mówiono m.in. podczas 7 edycji międzynarodowej konferencji Transport Week 2011 w Gdańsku. Niewykluczone, że z tego miejsca w przyszłości będą odpływały promy na wschód, na przykład do Kaliningradu czy Sankt Petersburga - powiedział Krzysztof Anzelewicz, główny specjalista ds. handlowych, kierownik Biura Obsługi Klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk SA.

Terminal promowy Westerplatte znajduje się na Wiśle - Martwej Wiśle - naturalnym, końcowym odcinku biegu królowej naszych rzek, z której nurtem przypływały do Gdańska towary z dużej części Rzeczypospolitej. Czy czasy rzecznego transportu mają szansę wrócić? Zapytaliśmy osoby, związane z transportem morskim.
Boris Wenzel, prezes zarządu spółki Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk), radzi, by spojrzeć na Niemcy, które ogromnie rozwinęły drogi rzeczne, przystosowując je do przewozu kontenerów. W Duisburgu przeładowuje się milion TEU rocznie, mimo że port ten nie znajduje się nad morzem. Wszystko wozi się tam statkami kursującymi po rzece. Warto w Polsce ocenić, czy przystosowanie Wisły do transportu nie będzie tańsze od budowy dróg kolejowych. Szkoda, że tego jeszcze nawet nie zaczęto...

- Transport wodny śródlądowy to bardzo ważna - ekologiczna i tania - droga przewozu - stwierdził Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i public relations Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Dotyczy to głównie krajów posiadających od wieków tradycje korzystania z dróg rzecznych, jak Ren czy Dunaj i inwestujących na bieżąco w ich utrzymanie i rozwój. Port Gdynia nie ma połączenia z siecią rzeczną - jest zatem uzależniony od dostaw towarów transportem kołowym i kolejowym. Natomiast wielką zaletą Portu Szczecin są posiadane połączenia śródlądowe z Niemcami i jest to ważna szansa na rozwój tego portu w najbliższej przyszłości.

Sprowadzamy coraz więcej używanych aut. Golf nie jest liderem

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

http://www.pomorskiszlakzeglarski.info.pl - zapraszam do poczytania przewodnika o szlakach wodnych od Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany, Kaliningradzki, Kanał Elbląski aż do Pojezierza Iławskiego

a
adam

„perspektywa z kajaku” którym płyniesz po tych… cuchnących ściekach.... Iza dziecko ile Ty masz lat? Marzy się Tobie obraz rodem z zagranicy... Iza dziecko drogie nie możesz zapominać, że tam na zachodzie nigdy nie było komunizmu, a u nas komunizm co prawda teraz świetnie ukryty trwa nadal. I to ten komunizm zniszczył wszystko co ludziom było potrzebne do szczęścia, stateczki, doliny, , a rzeki zamienił w ścieki, pałace, dworki i kamienice w ruiny.... Iza dziecko ile Ty masz lat? Musze Cię jednak pocieszyć, za 100 lat wszystko powróci do normy, będzie wszystko jak należy. Muszą wymrzeć ze 3 pokolenia i będzie pięknie. A, że nas juz nie będzie? Co ja Ci na to poradzę Iza, że się taki Lenin taki Stalin pojawił na naszej drodze, że taka Jałta była? Co ja Ci na to Iza poradzę? Więc nie bujaj Iza w obłokach i nie próbuj póki, co pływać kajakiem po Motławie bez maski p/gazowej, bo szkoda mi Ciebie będzie Iza jak się otrujesz.

a
adam

Znałem kiedyś pewnego gościa. Facet nie był może piękny, nie był bardzo bogaty, ale też nie był biedny. Za to był bardzo mądry. W 1989 roku kiedy cieszyliśmy się z tego jak się teraz okazuje niby upadku komuny, powiedział takie słowa: „teraz to dopiero zobaczycie co sie będzie działo, trzech Polaków będzie miało 4 zdania, będą sie kłócić i lewe interesy robić. Nigdy tu nie będzie dobrze”.... Minęło juz 21 lat tego... ( w sumie nie wiem czego? ) i mamy trzech Polaków i 4 zdania, i nic tu nie wychodzi, i zaczynam wierzyć w to, że nigdy tu nie będzie dobrze. A teraz jak słyszę, że w kraju gdzie niczego nie potrafi się dobrze zrobić, będą budować elektrownie jądrowe to ciarki mnie przechodzą! Dlatego jak piszą, że muszą ożywić transport wodny, to jestem spokojny, oni tylko tak mówią, że muszą, ale niczego nie zrobią, nie dadzą rady, to ich przerasta już na starcie! Gdyby przyszło coś poświęcić, kogoś na ołtarze wywlec, jakąś imprezę zrobić to tak. Wtedy 100% powodzenia! Ale coś takiego? Nigdy w życiu!! Pozdrawiam zapaleńców od ożywiania transportu wodnego!

k
kiii

POLECAM TE FILMY NA YT
Wezwanie Do Przebudzenia 1 / 16
Interpretujac Media - Neurolingwistyczne Programowanie (NLP) 1/3 Napisy PL
Masoneria - Ukryte Sily 1/5
Alex Jones - EndGame (Napisy PL) 01/15
JAK NAPASC NA PAÑSTWO (1/7) [napisy pl]
Spowiedz agenta (1/6)
swiat Wedlug M-o-n-s-a-n-t-o 01/11
Dr Rath - kartel farmaceutyczny 1/4 (Napisy PL)
Przekroczyc Horyzont Zdarzen I 1z7 PL
D. Icke - Poza Krawedzia Nauki czesc.1 1/13
Alex Jones - Obama - Wielkie Oszustwo (Napisy PL) 01/12
David Icke Beyond the Cutting Edge Part2 01/15 PL
Captive Minds - Zniewolone Umysly (napisy PL) 1/6
Rewolucji nie pokaza w telewizji (1/8)
Money As Debt - Pieniadze Jako Dlug (Napisy PL) 1/5
Jane Burgermeister o rozbiciu polskiego samolotu prezydenckiego
UFO - The Greatest Story Ever Denied 1/9 (Napisy PL
Statki miêdzygwiezdne UFO cz1
Khazarian Conspiracy PL 1/11
Michael Tsarion - Architekci Kontroli - Program I (Napisy PL) 01/13
Ted Gunderson - The Great Conspiracy Exposed 1/7 PL
Conspiracy of Silence Banned Documentary chunk 1
MIAZDZENIE SWIADOMOSCI (1/5)
Telewizja klamie! Zobacz fakty!
ANTYPOLONIZM (1/5)
NASZE WADY NARODOWE (1/4)
David Icke o tragedii w Smoleñsku i Haiti
The Secret. Prawo Przyciagania [Lektor PL] cz. 1/10
CZO£EM WASZMOSCIOM POLECAM WOLNE MEDIA WPISZ NA GOOGLE WOLNE MEDIA NET

I
IZA

to bardzo dobry pomysł...i wieklą atrakcją byłyby promy,stateczki nie tylko dla turystów,ale również mieszkańców.tyle wody naokoło,aż dziw bierze ,że wcześniej nikt na to nie wpadł/! kanały otaczające całe dolne miasto,matława,martwa wisła-az proszą ażeby je wykorzystać do takich własnie celów...a perspektywa z kajaku chociaż jest zupełnie inna-piękna..tylko REALIZOWaĆ TEN PLAN!

T
TYRAN

trochę to znaczy ile? No proszę ...ILE? NOOO? JUZ POLICZYŁEŚ? a potem powiedz to ludziom w miastach gdzie doprosić się o drogę dojazdową do osiedla nie mogą przez 10 lat....

l
logik

Niestety, usunięcie "Solidarności" nic nie da. Twój ukochany PRL nie wróci dopóki nie przywróci się Związku Radzieckiego.

Dodaj ogłoszenie