Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na rynku pracy brakuje nawet 140 tysięcy kierowców. Problem dotyka również Trójmiasta

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Na rynku pracy brakuje nawet 140 tysięcy kierowców. Problem dotyka również Trójmiasta!
Na rynku pracy brakuje nawet 140 tysięcy kierowców. Problem dotyka również Trójmiasta! Stanisław Balicki
"Już się przyzwyczailiśmy do tego, że autobus linii 122 nie przyjeżdża" - mówi pan Andrzej, mieszkaniec Sopotu, który regularnie korzysta z komunikacji miejskiej w Trójmieście. Z czego wynikają problemy w dostępności autobusów? Czy powodem tego stanu rzeczy jest brak kierowców? Braki w zatrudnieniu potwierdza cała branża transportowa, według której na rynku pracy brakuje ponad 100 tysięcy kierowców zawodowych.

Ogromne braki kadrowe wśród kierowców komunikacji miejskiej. Problemy dotykają również Trójmiasta

Problem na linii 122 w Sopocie redakcji "Dziennika Bałtyckiego" zgłaszali mieszkańcy całego Trójmiasta, którzy z Kamiennego Potoku podróżowali do Gdańska. Choć początkowo sytuacja dotyczyła sporadycznych kursów, to jednak - jak zgłaszają nam pasażerowie - problem narasta.

- Spółka realizuje w maksymalnym stopniu zadania przewozowe zlecone przez zlecającego - mówi Marcin Tokarski, dyrektor ds. komunikacji miejskiej BP Tour. - Zdarzają się pojedyncze wypady kursów, co w obecnej sytuacji na miejsce u wszystkich przewoźników.

CZYTAJ TAKŻE:
UWAGA! Zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych w Gdańsku

Dlaczego jednak na linii 122 poranne kursy, jak mówią mieszkańcy, nie są realizowane?

- Przyczyną pojedynczych sytuacji jest notoryczny brak kierowców w transporcie miejskim i w związku z tym rezerwy dla sytuacji nieprzewidzianych - dodaje Marcin Tokarski.

W przestrzeni publicznej pojawiły się również informacje, że przewoźnik, aby zminimalizować straty ludzkie w spółce, zdecydował się na zatrudnianie pracowników na umowę zlecenie.

- Zatrudniamy kierowców według podpisanej umowy i wymogów ZTM - odpowiada "Dziennikowi Bałtyckiemu" Piotr Brewczak, właściciel BP Tour. - Kierowcy zatrudnieni są na umowę o pracę w ilości potrzebnej do realizacji wszystkich zadań.

Jak wskazuje właściciel BP Toura, deficyt wśród kierowców dotyczy całej Polski.

- Obecnie na rynku kierowców w Polsce szacuje się, że brakuje ponad 140 tysięcy kierowców - dodaje Piotr Brewczak. - Deficyt w komunikacji miejskiej jak wynika z informacji z internetu to w większych miastach brak normalnej obsady dla 20 do 50 zadań, czyli 30 do nawet 150 kierowców w niektórych miastach. Wszyscy przewoźnicy borykają się z tym problemem.

Jednym z problemów, na jaki zwracają uwagę i pasażerowie i przede wszystkim kierowcy, to zarobki.

- Informacje te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa - mówi o średnim wynagrodzeniu kierowców BP Tour Marcin Tokarski, dyrektor ds. komunikacji miejskiej spółki.

CZYTAJ TAKŻE:
Gdańsk. Przywrócenie kursowania tramwajów na al. Havla. Sprawdź kiedy

Czy wysokość wynagrodzenia różni się od typu umowy?

- Obecnie nie ma istotnych różnić w wynagrodzeniu wynikających z możliwych prawnie typów umów dla kierowców - dodaje Marcin Tokarski.

W przestrzeni publicznej pojawiło się również wiele głosów, że kierowcy BP Tour oraz GAiT przekraczają czas pracy. Tym zarzutom stanowczo zaprzecza dyrektor BP Tour, którego zapytaliśmy, czy prawdą jest, że w miesiącach od czerwca do sierpnia 2022 roku kierowcy zatrudnieni w BP Tour pracowali średnio po 250-300 godzin miesięcznie?

- Tym pytaniem posuwa się pan za daleko, insynuując ewidentne łamanie prawa przez spółkę - dodaje Marcin Tokarski. - Spółka jest okresowo kontrolowana przez stosowne instytucje sprawdzające również i te kwestie.

Przypomnijmy, że według relacji wielu kierowców, z uwagi na braki kadrowe obecnie ich czasy pracy znacznie się wydłużył. Zarówno w BP Tour jak i w GAiT, kierowcy poza nominałem określonym w karcie pracy, mają realizować zlecenia dodatkowe czyli nadgodziny, pracując przy tym w pozostałych spółkach transportowych, w tym również i w BP Tour oraz GAiT.

Z podobnymi pytaniami o aktualną sytuację zwróciliśmy się z pytaniami 31 sierpnia 2022 roku do Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Czekamy na odpowiedź.

CZYTAJ TEŻ: Elektryczne autobusy wyjechały na ulice Gdańska. 210 kilometrów na jednym ładowaniu. Czy jesienią tego roku czeka nas strajk kierowców?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na rynku pracy brakuje nawet 140 tysięcy kierowców. Problem dotyka również Trójmiasta - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto