Zapewnią to nowe kamery termowizyjne, na których zakup i montaż port otrzymał dofinansowanie z budżetu państwa. Inwestycja pn. Rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego o kamery termowizyjne na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA finansowana jest z budżetu państwa w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2021-2035 - Przygotowanie portów morskich na potrzeby Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych.
Port Gdańsk inwestuje w systemy bezpieczeństwa
- Na naszym terenie działa Ośrodek Ratownictwa ZMPG SA, pełniący także funkcję Centrum Koordynacyjno-Ratowniczego. Zrzesza on pracujące na terenie portu służby bezpieczeństwa: dyspozytora portu, dowódcę zmiany Jednostki Ochrony Portu Gdańsk oraz dyspozytora Portowej Straży Pożarnej Florian. Ośrodek Ratownictwa jest wyposażony w system zasilania awaryjnego, monitoring wizyjny oraz centrum monitorowania elektronicznych systemów zabezpieczeń - wyjaśnia Janusz Sokołowski, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Portu Gdańsk.
ZOBACZ TAKŻE: Górnictwo w Polsce zyskało na wzroście cen prądu? W sektorze nastąpił silny przyrost środków pieniężnych
Niedawno w porcie odbyły się ćwiczenia zarządzania kryzysowego Unii Europejskiej i NATO „Integrated Resolve 2022”, podczas których przetestowano procedury, aby lepiej reagować na hybrydowe zagrożenia, mające wymiar wewnętrzny i zewnętrzny. Działania obejmowały zaplanowanie operacji wojskowej i misji cywilnej w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, a także zorganizowano symulację różnych zagrożeń hybrydowych.
Militarny aspekt bezpieczeństwa portów jest zrozumiały w świetle rosnącej ich roli w łańcuchu logistycznym NATO, w tej części Europy.
Bezpieczeństwo to nie tylko inwestycje w systemy monitoringu i procedury reagowania na nagłe sytuacje. Zapewnienie ciągłości funkcjonowania jest równie ważne. W ub. roku na terenie portu zakończyła się rozbudowa systemu elektroenergetycznego. Na terenie Portu Gdańsk energia elektryczna dostarczana jest do 134 kontrahentów. W skład systemu elektroenergetycznego wchodzą: Główny Punkt Zasilania (GPZ Port Północny), 60 stacji transformatorowych, oraz prawie 270 km linii kablowych (15 kV i 0,4 kV). Jest to rozległa infrastruktura o krytycznym znaczeniu dla funkcjonowania portu i jego kontrahentów.
W ub. roku w Porcie Gdańsk przeładowano 68 mln ton towarów.
- Planujemy, że w tym roku przeładujemy 78-80 milionów. Jesteśmy dynamicznie rozwijającym się portem. Nie ma portu, który w ostatniej dekadzie realizowałby takie wzrosty - ocenia prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.
Już kilka lat temu w odważnych prognozach ZMPG przedstawiał wizję 100 mln ton przeładunków w 2030 roku. Dzisiaj widać, że są one w zasięgu ręki.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?