Trzy gigantyczne nabrzeżowe suwnice kontenerowe typu Super Post Panamax zainstalowano na początku tego roku we Wschodnim Terminalu Kontenerowym w duńskim porcie Aarhus. Należą one do największych na świecie.
Suwnice super - post - panamax ship - to - shore służą do przeładunków największych kontenerowców, pływających po morzach i oceanach, jakimi są statki typu super - post - panamax - vessels. Kontenrowce SPPV zbierają na pokłady do 14,5 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych, mają długość dochodzącą do 400 m, szerokość przekraczającą 50 m i zanurzenie ponad 14 m. "Post panamax" w nazwie typu statku oznacza, że z uwagi na swoją wielkość, w przeciwieństwie do jednostki typu "panamax" o szerokości do 32,2 m, nie może on przepłynąć Kanału Panamskiego.
Suwnice SPP STS mogą obsługiwać kontenerowce SPPV, mające kontenery ustwione nawet w 22 szeregach. Ich udźwig dochodzi do 100 ton, a wysięg wynosi 60 m. Dla porównania trzy nowe suwnice typu post - panamax STS o wysięgu 52 m, zainstalowane na nabrzeżu terminalu kontenerowego DCT w gdańskim Porcie Północnym, mogą przeładowywać kontenerowce post panamax o pojemności do 8 tys. TEU, z kontenerami załadowanymi w 19 szeregach.
Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?