W 2015 roku sieć tramwajowa w Gdańsku zostanie uzupełniona o dojazd z Siedlec na Morenę. Środkowy pas między jezdniami, wzdłuż których powstanie trasa, istnieje od lat, ale system drogowy będzie musiał być przebudowany i dostosowany do nowej sytuacji. Czy ruch tramwajów na Morenie spowoduje zwiększenie się korków, które w godzinach szczytu paraliżują dzielnicę?
Optymalne rozwiązania
Jak zapewniają pracownicy spółki nadzorującej inwestycję, Gdańskie Inwestycje Komunalne, cały projekt zostanie dostosowany do możliwości i potrzeb mieszkańców.
- W trakcie projektowania będą prowadzone badania ruchu samochodowego i pieszego w celu wykonania prognoz ruchu drogowego i tramwajowego - zapowiada Aleksandra Jończyk z GIK. - Tym sposobem ocenimy efektywność przepustowości i znajdziemy optymalne rozwiązania dla powstającej linii tramwajowej - dodaje.
Kluczowe dla optymalizacji ruchu na Morenie będą rozwiązania, jakie zostaną wdrożone w dwóch miejscach. Pierwszym będzie skrzyżowanie ul. Rakoczego z Jaśkową Doliną, nieopodal przychodni i restauracji McDonald's. Drugim istotnym miejscem będzie rozwidlenie nowej trasy tramwajowej na skrzyżowaniu ulic Rakoczego i Bulońskiej, Jedna nitka będzie wiodła do pętli na końcu ul. Bulońskiej, w okolicy ul. Myśliwskiej. Druga połączy się ze stacją Kolei Metropolitalnej w miejscu niedawnej stacji benzynowej.
Tak ma wyglądać gdańska cieć tramwajowa za kilka lat
Tramwaj i kolej metropolitalna alternatywą dla auta?
W minionym tygodniu GIK rozpisał przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej torowiska. To zwycięzca wyłoniony w tym przetargu będzie miał za zadanie przygotować wszystkie wymagane dokumenty i przedstawi swoją wizję tramwaju na Morenę. Wiadomo, że wzdłuż nowej trasy przebudowane zostaną drogi w taki sposób, by dostosować je do nowej sytuacji. Nie zabraknie także ekranów akustycznych, które zmniejszą hałas mogący uprzykrzać życie mieszkańcom. Po wyłonieniu najlepszej firmy w przetargu, będzie ona miała 54 tygodnie na wykonanie prac. Czyli konkrety poznamy za ponad rok.
Nie wiadomo jeszcze, jakie rozwiązania zostaną wdrożone, jednak tramwaj na Morenie ma nie tylko nie zwiększać i tak już dużych korków powstających w godzinach szczytu, ale i nieco je odciążyć. Tramwaj ma się stać szybką alternatywą dostania się do centrum miasta z pominięciem korków na Morenie i ul. Kartuskiej.
Dodając do tego Pomorską Kolej Metropolitalną jadącą do Wrzeszcza (do centrum także) mieszkańcy tej dzielnicy będą mieli wszelkie racje ku temu, by przesiąść się z samochodów do komunikacji szynowej. Ale to za co najmniej 4 lata. I nie mamy pewności, czy kierowcy porzucą swoje cztery kółka na rzecz tramwaju czy kolei metropolitalnej.
Na mapie - przebieg projektowanej linii tramwajowej:
Czytaj więcej o tramwajach w Gdańsku:
Rusza remont torowiska we Wrzeszczu. ZKM ma za mało taboru, by wozić nas komunikacją zastępczą
Linia tramwajowa na Morenę szybciej niż przewidywano?
Ruszają prace projektowe linii tramwajowej na Morenę [mapa]
Trwa przebudowa skrzyżowana ul. Kartuskiej z Nowolipie i Łostowicką [zdjęcia]
Remont torów we Wrzeszczu. Grozi nam paraliż?
Tramwajowa rewolucja we Wrzeszczu
Linia tramwajowa na Morenę szybciej niż przewidywano?
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię: | ||
Torpedownia w Gdyni | Zamarznięta Gdynia Orłowo | Fotospacer po Siedlcach |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?