Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa Wałowa w Gdańsku. Rusza budowa drogi i budzi kontrowersje [WIZUALIZACJE]

wie
materiały prasowe BPBK s.a.
Budowa pierwszej części, wartej 58,5 mln zł netto głównej arterii Młodego Miasta, zakończy się w kwietniu 2014 r. Droga połączy Rybaki Górne z Bramą Oliwską i otworzy jeden z największych placów budowy w Europie - 75 hektarów terenów postoczniowych.

- Jest szansa by powstrzymać budowę tranzytówki w środku przyszłej dzielnicy - przekonują przeciwnicy projektu.

Prace nad drogą realizowane będą w dwóch etapach - pierwszy to budowa tak zwanej Mała Pętla obejmująca przebudowę ul. Rybaki Górne, które Nowa Wałowa połączy z ul. Nowomiejską oraz "Przedłużenie", czyli połączenie Nowomiejskiej z Bramą Oliwską estakadą nad ul. Jana z Kolna i wiaduktem nad torami kolejowymi. Trasa będzie początkowo miała po jednym pasie jezdni w każdą stronę.

Zobacz: Wielka rozbiórka budynków przy ul. Jana z Kolna w Gdańsku
- Chcemy, aby Młode Miasto stało się miejscem, w którym chętnie się bywa. Charakter wyjątkowego nabrzeża ma w przyszłości być atrakcyjnym miejscem rekreacji zarówno dla mieszkańców Trójmiasta, jak i stałym punktem na turystycznej mapie Gdańska - podkreśla w oświadczeniu na temat rozpoczęcia inwestycji Ole Christian Vad z zarządu BPTO Infra, duńskiego funduszu inwestycyjnego, który jest właścicielem niemal 23 hektarów terenów na stoczni.

Docelowo Nowa Wałowa będzie składała się z dwóch dwupasmowych jezdni oraz torowiska tramwajowego między nimi, ale właśnie ta etapowość realizacji projektu, zdaniem przeciwników powstania arterii, jest dużą szansą na wprowadzenie bardziej przyjaznych rozwiązań.

- Problemem jest sam projekt budowy trasy, która podzieli nową dzielnicę na dwie części i przypominać będzie sytuację z Przymorza czy Zaspy - zastrzega Jacek Dominiczak, architekt i profesor gdańskiej ASP. - To, że inwestycja będzie realizowana stopniowo daje jeszcze szansę na zmianę planu zaakceptowanego przez miasto. Zamiast realizować pomysł rodem z lat sześćdziesiątych i budować kolejną trasę tranzytową, która - jak pokazują przykłady trasy W-Z i Nowej Słowackiego, będzie miała zupełnie antymiejski charakter możemy jeszcze zdecydować się na rozbicie ruchu samochodów - na przykład budowę dwóch jednokierunkowych ulic i ciągu pieszego z tramwajem. Takie rozwiązanie sprawi, że auta roztopią się w strukturze miejskiej, co będzie bez porównania bardziej przyjazne dla mieszkańców - przekonuje.

Inwestycje drogowe w Gdańsku - zobacz, co w budowie.

Równocześnie z budową drogi trwają prace koncepcyjne nad planem zagospodarowania mającej powstać na terenie stoczni dzielnicy.

Jak będzie wyglądało "Młode Miasto", na razie do końca nie wiadomo. Pierwotnie, cztery lata temu, zakładano, że na 750 tys. metrów kwadratowych zbudowane zostanie ok. 3,5 tys. mieszkań, co najmniej trzy 100-metrowe wysokościowce oraz centrum handlowe większe od Galerii Bałtyckiej. Miała tam także powstać promenada wzdłuż Motławy, centrum konferencyjne, a nawet terminal portowy. Dziś wszystko jest w rękach Duńczyków i planistów miejskich.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto