Nowe inwestycje w Gdańsku. Rok 2015 rokiem przecinania wstęg [ZDJĘCIA]
To wszystko duże inwestycje. Zmienią one krajobraz miasta w skali makro, ale mieszkańcy liczą, że będzie się on zmieniał także w sferze mikro, czyli na poziomie dzielnic czy wręcz rejonu ulic. Takich inwestycji nie brakło w 2014 roku. Pisaliśmy o nich systematycznie na naszych łamach, większość realizowana była w ramach budżetu obywatelskiego. To m.in. siłownie pod chmurką, zmodernizowane boiska, place zabaw, uporządkowane okolice stawów (patrz staw przy ulicy Piekarniczej) czy nawet schody na oliwski Pachołek. - Można mówić, że to drobnica, ale to drobnica ważna dla mieszkańców. I władza, nie tylko w Gdańsku, coraz bardziej zdaje sobie z tego sprawę. Zresztą znakomicie wykorzystuje to też wizerunkowo - zauważa dr Paweł Niedźwiedzki, prowadzący badania na temat zmian w polskich samorządach w ostatniej dekadzie. Wyliczając najważniejsze z perspektywy mieszkańców gdańskie inwestycje na rok 2015, należy wspomnieć o Miejskim Programie Modernizacji Chodników. W ramach tegorocznej edycji wyremontowanych zostanie 41 fragmentów chodników i nawierzchni ulic o łącznej długości blisko 16 kilometrów. Do tego trzeba dodać 18 fragmentów chodników i nawierzchni o łącznej długości blisko trzech kilometrów w ramach budżetu 0bywatelskiego 2015. Przypuszczalna łączna wartość wszystkich prac to 15,5 mln złotych. - Przy założeniu dobrych warunków pogodowych, prace powinny zacząć się 1 marca, zakończyć 15 listopada - zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni Mieczysław Kotłowski. - Na razie trudno jest podać dokładny harmonogram, ustalimy go po rozstrzygnięciu przetargu. Zmiany na plus powinni zauważyć także rowerzyści. Na rok 2015 zaplanowano rozpoczęcie etapu zerowego programu STeR, czyli Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska. Na początek miasto uzupełni sieć istniejących już ścieżek, dokona też punktowych poprawek infrastruktury w miejscach, gdzie do tej pory nie spełniała ona standardów. W ciągu tego roku ma rozpocząć się też przebudowa skrzyżowania alei Grunwal- dzkiej z ulicą Szymanowskiego, dzięki której rowerzyści zyskają wygodny przejazd na drugą stronę ruchliwego szlaku komunikacyjnego. Do użytku zostanie oddana również ul. Gronostajowa, prowadząca do przystanku PKM Jasień. Na jej jezdni będą umieszczone pasy rowerowe, a ronda zostaną specjalnie dostosowane do ruchu rowerowego. Na wspomnianych już ulicach Siennickiej i Lenartowicza również powstanie nowa infrastruktura rowerowa.