Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od wiosny roboty na obwodnicy Trójmiasta. Trasa W-Z czeka do maja

Paweł Rydzyński
Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z, od ul. Kartuskiej do Otomińskiej (ten odcinek będzie przedzielony węzłem Karczemki), rozpocznie się prawdopodobnie w maju.

Za trzy miesiące ma się rozpocząć rozbudowa węzła Karczemki, za cztery - budowa końcowego odcinka Trasy W-Z, która w Karczemkach będzie się krzyżować z obwodnicą Trójmiasta. Sztandarowym przedsięwzięciem obu tych inwestycji wydaje się być łącznica, którą kierowcy jadący obwodnicą od strony Gdyni przejadą na wuzetkę i skręcą w kierunku centrum Gdańska.

Łącznica będzie miała ok. 2 kilometrów. Rozpocznie się na wysokości parkingu przy kompleksie handlowym Auchan/Leroy Merlin. Pod Trasą W-Z zostanie poprowadzona tunelem, następnie wyjdzie na powierzchnię i wiaduktem przetnie obwodnicę, a potem połączy się z wuzetką.

Finisz inwestycji zarówno w Karczemkach, jak i przy wuzetce, jest planowany tuż przed Euro 2012. Karczemki po rozbudowie mają stać się największym węzłem drogowym w Polsce na północ od Warszawy. Wiadukt na "łącznicy Gdyni z Gdańskiem" ma być jednym z 10 nowych wiaduktów, które zostaną zbudowane w węźle. Ułatwią one zarówno skręt z Kartuskiej w wuzetkę, jak i wyjazd z parkingu przy Auchan.

Znacząca liczba środków na obie inwestycje będzie pochodzić z Unii Europejskiej. Szacunkowy koszt zarówno wuzetki, jak i Karczemek, wynosi ok. 465 mln zł. Z budżetu Wspólnoty Europejskiej na ten cel będzie przeznaczone 346 mln zł.

Spółka GIKE 2012 planuje ogłosić przetarg na końcowy odcinek wuzetki w lutym. W najbliższych dniach analizować dokumenty przetargowe zacznie Centrum Unijnych Projektów Transportowych - komórka Ministerstwa Infrastruktury, która zatwierdza unijne dofinansowanie. Rozpoczęcie budowy planowane jest na maj, a zakończenie - na 15 maja 2012 r., czyli tak samo jak w przypadku Karczemek, które mają stać się największym węzłem drogowym w północnej Polsce.

Ostatni odcinek Trasy W-Z ma mieć 2,2 km długości (w ten dystans nie wlicza się samych Karczemek), ale łączna długość dróg, które muszą powstać w związku z tą inwestycją, przekroczy 8 km. Na dokończenie wuzetki Unia Europejska przeznaczyła 153 mln zł (całość inwestycji szacowana jest na ok. 192 mln zł - reszta będzie pochodzić z kredytów i jest zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska). Dokończenie wuzetki pozwoli zlikwidować wąskie gardło, jakie tworzy się na ul. Kartuskiej w rejonie Karczemek. Warto zauważyć, że istniejący odcinek Trasy W-Z (czyli al. Armii Krajowej) jest poprowadzony na południe od ul. Kartuskiej, a odcinek od miejsca, w którym wuzetka się kończy, do obwodnicy będzie poprowadzony od północy.

Historia Trasy W-Z sięga już 30 lat. Pierwszy odcinek, od ul. 3 Maja do Sikorskiego, otwarto w 1988 r., drugi, do Łostowickiej, w 1998 r., trzeci, do Jabłoniowej, w 2001 r., a czwarty, do miejsca, w którym wuzetka łączy się obecnie z Kartuską, w 2007 r. Finisz budowy piątego odcinka, do Otomińskiej, w 2012 r., jest bardzo ważny z punktu widzenia Euro 2012. W związku z tym, iż nie wiadomo, czy uda się do tego czasu otworzyć Trasę Słowackiego, wuzetka może być jedyną dwupasmową drogą prowadzącą do Gdańska.

Teraz kierowcy jadący obwodnicą od strony Gdyni, aby skręcić w Karczemkach (nieo-podal parkingu Auchan) w stronę Gdańska, muszą zjechać z obwodnicy do skrzyżowania z Kartuską, odstać swoje na światłach i skręcić w lewo w stronę centrum. Za dwa lata sytuacja będzie jednak zgoła odmienna. W ramach rozbudowy Karczemek i prowadzonej równolegle finalizacji budowy Trasy W-Z powstanie łącznica, która połączy nitkę obwodnicy od strony Gdyni z wuzetką w kierunku Gdańska.

Łącznica będzie się zaczynać w okolicy obecnego zjazdu z obwodnicy w Kartuską. Pod wuzetką przejdzie tunelem, następnie, skręcając w stronę Gdańska, przetnie wiaduktem obwodnicę i połączy się z Trasą W-Z.

- Łącznica będzie miała 2 km długości i dwa pasy ruchu - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wspomniany wiadukt będzie jednym z 10 wiaduktów, który powstanie w ramach rozbudowy Karczemek. Wybudowane zostaną bezkolizyjne łącznice we wszystkich kierunkach na skrzyżowaniu Kartuskiej z Trasą W-Z, a także łącznice pozwalające wjechać i wyjechać w obu kierunkach na obwodnicę z terenu, na którym mieści się kompleks Auchan i Leroy Merlin.

- Do tego, na długości ok. 3 km, zostaną dobudowane trzecie pasy na obwodnicy. Powstaną też drogi serwisowe - dodaje Piotr Michalski.

29 stycznia GDDKiA planuje otworzyć oferty złożone w przetargu na rozbudowę Karczemek (na prośbę firm, które zamierzają złożyć oferty, termin ich składania przesunięto o ok. dwa tygodnie). Uwzględniając czas na przeanalizowanie dokumentów przez Urząd Zamówień Publicznych oraz ewentualne protesty firm, które przegrają przetarg, prace na węźle powinny rozpocząć się w kwietniu tego roku.

- Nie ma jeszcze szczegółowego harmonogramu, dlatego za wcześnie jeszcze informować, od czego zaczniemy. Prawdopodobnie prace rozpoczną się w kilku miejscach naraz. Harmonogram będzie musiał przedstawić wykonawca robót, zrobi to prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia - informuje Piotr Michalski.
Rozbudowa węzła będzie niosła utrudnienia dla kierowców.

- Tego się, niestety, nie da uniknąć, tym bardziej że rejon Karczemek jest już w tej chwili bardzo mocno obciążony przez samochody. Postaramy się jednak zrobić wszystko, żeby utrudnienia były jak najmniejsze. Dobrą wiadomością dla kierowców jest to, że nie zamierzamy żadnych dróg całkowicie wyłączać z ruchu - dodaje rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Zakończenie inwestycji planowane jest na 15 maja 2012 r., czyli trzy tygodnie przed rozpoczęciem Euro 2012. Orientacyjny koszt rozbudowy węzła to 273 mln zł. 192 mln zł na ten projekt jest zapisane w unijnym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Reszta środków pochodzi ze środków Ministerstwa Infrastruktury, które "przepływają" przez centralę GDDKiA.

Oddziały GDDKiA, w przeciwieństwie np. do samorządów lokalnych, nie muszą się martwić o środki na finansowanie inwestycji, brać kredytów itd. Mówiąc w uproszczeniu, centrala zleca oddziałowi konkretne zadanie, przekazując jednocześnie środki na ten cel.

2 km - taką długość będzie miała łącznica w węźle Karczemki, którą samochody jadące od strony Gdyni będą mogły przejechać w kierunku Gdańska.

10 - tyle wiaduktów powstanie w ramach rozbudowy węzła Karczemki. Powstaną dzięki temu bezkolizyjne skrzyżowania w każdym kierunku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto