Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od wtorku modernizacja torów dalekobieżnych w Trójmieście

Maciej Czarniak
Maciej Czarniak
Wojciech Kozak
Dla wielu będzie uciążliwa, ale wszystko po to, żeby za trzy lata móc dojechać do Warszawy w mniej niż trzy godziny, jadąc nawet 200 km/h.

Przebudowa rozpocznie się w najbliższy wtorek (22 marca) i obejmie zasięgiem tereny od Pruszcza Gdańskiego, aż do Gdyni Chyloni. Pierwsze prace ruszą w Sopocie i zaplanowano je tak, żeby nie stwarzały utrudnień podróżnym.

- Modernizacja zacznie się od toru numer 4 w Sopocie. Jest to tor dla pociągów towarowych, dlatego powinno obyć się bez żadnych problemów dla pasażerów PKP i kolejek SKM - informuje Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku. - Dopiero następne prace, które będą mieć miejsce na peronie 5 w Gdyni Głównej spowodują, że niektóre pociągów mogą mieć nieco zmieniony, albo skrócony rozkład kursowania.

Żeby poradzić sobie z modernizacją i utrudnieniami w ruchu, w kursowaniu pociągów zajdą różnego rodzaju zmiany. Od czerwca obowiązywać ma nowy rozkład dopasowany do harmonogramu prac, który zostanie przekazany przez wykonawcę robót.

- Z remontem radzić będziemy sobie na różne sposoby. Część pociągów kursować będzie po torach SKM, część poruszać się będzie wahadłowo po torze dalekobieżnym - mówi Leszek Lewiński. - Możliwe, że trasa niektórych połączeń zostanie skrócona do Gdańska Głównego.

Projekt prac na terenie Trójmiasta zakłada modernizację praktycznie całej infrastruktury. Od podpór i całości sieci trakcyjnej, przez odwodnienie torów i wszelkie systemy sygnalizacji, aż do peronów, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne (z wyjątkiem peronu w Gdańsku Głównym).

- Perony zostaną zbudowane niemal od zera i będą całkowicie zadaszone. Dojścia do nich, takie jak np. kładka w Orłowie, zostaną zmodernizowane, a tam gdzie będzie to potrzebne, powstaną windy oraz przejścia podziemne - informuje Lewiński.

Inwestycja w Trójmieście jest częścią znacznie większego projektu przebudowy całej linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni. W Trójmieście modernizację (ze względu na organizację ruchu) podzielono na dwa etapy. Oba zostaną wykonane przez konsorcjum firm Feroco i Torpol. Przebudowa odcinka torowiska od Gdyni Chyloni do Żabianki kosztować będzie ok. 584 mln zł, a koszt modernizacji drugiego odcinka (od Żabianki do Pruszcza Gdańskiego) szacowany jest na 453 mln zł. Po ukończeniu prac modernizacyjnych wiosną 2014 roku, na całym odcinku linii E-65 podróż do Warszawy ma trwać około 160-165 minut.

Czytaj też:

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:

Wykolejony pociąg

Nadchodzi wiosna!

Zwiedzamy Westerplatte
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto