Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie domagają się powrotu autokuszetek

Piotr Weltrowski
Autokuszetki, czyli pociągi z wagonami pozwalającymi przewieźć nie tylko pasażerów ale i ich samochody w Europie biją rekordy popularności. Niestety, w Polsce tego typu pociągi przestały jeździć trzy lata temu.

Autokuszetki, czyli pociągi z wagonami pozwalającymi przewieźć nie tylko pasażerów ale i ich samochody w Europie biją rekordy popularności. Niestety, w Polsce tego typu pociągi przestały jeździć trzy lata temu. Serwis internetowy Wiadomości24.pl rozpoczął akcję, która ma sprawić, że autokuszetki znów pojawią się na polskich torach. „Dziennik Bałtycki” postanowił przyłączyć się do tej inicjatywy.

- Polskie góry są cudowne, zimą mamy coraz lepsze warunki narciarskie. Ale podróż autem na południe Polski jest prawdziwym koszmarem. Przed laty - gdy jeszcze była taka możliwość - często korzystałam z oferty PKP i razem z autem jechałam pociągiem do Krakowa - mówi Ewa Kowalska z Gdańska, która na stronach serwisu www.wiadomosci24.pl zainicjowała akcję. - Teraz mogę to robić tylko za granicą. Dlatego warto powalczyć o to, byśmy także my mieli wybór - dodaje.
Na gdyńskim dworcu rozmawialiśmy z pasażerami czekającymi na pociągi, zapytaliśmy, co sądzą o pomyśle przywrócenia autokuszetek. Okazało się, że wielu z nich chętnie korzystałoby z tego typu usług.
- Dwa lata temu byłem z rodziną w Chorwacji i część trasy pokonaliśmy właśnie autokuszetkami - mówi Andrzej Patycki. - Podczas długich podróży można dzięki temu odpocząć od kierownicy i zaoszczędzić czas.
- Z całą pewnością, gdyby pojawiła się taka możliwość podróży, brałbym ją pod uwagę, wybierając się na przykład na wakacje w góry - dodaje Tomasz Słowiński. - Oczywiście wiele zależałoby też od kosztów takiej przyjemności.
Kiedy jeszcze autokuszetki kursowały na linii Gdynia-Zakopane, koszt przewiezienia samochodu, w zależności od jego wielkości i pojemności silnika, kształtował się od 55 do 120 zł. Do tego jednak trzeba było doliczyć ceny biletów i miejscówek dla samych podróżnych. Dziś cena ta z pewnością byłaby wyższa.
- Wagony, które do roku 2004 przewoziły auta niestety nie nadawały się już do użytku i zostały sprzedane na złom - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Żeby wrócić do tej usługi, musielibyśmy kupić nowe wagony i zmodernizować infrastrukturę na dworcach przyjmujących i odbierających samochody. Siłą rzeczy cena przejazdu musiała by wzrosnąć - dodaje.
Kolej przyznaje jednak, że jest otwarta na wprowadzenie usługi, o ile pojawi się na nią zapotrzebowanie.
- Z pewnością sprawdzimy to podczas najbliższych badań rynku. Gdy zapotrzebowanie będzie duże, przeprowadzimy także analizę ekonomiczną i jeżeli jej wyniki będą zadowalające, być może autokuszetki wrócą do naszej oferty - dodaje Chibowska.
Wszyscy, którzy uważają, że wagony dla samochodów powinny znów przemierzać polskie trakcje kolejowe, powinni poinformować o tym zarząd PKP Intercity.


Podpisz petycję!

Jeżeli uważasz, że autokuszetki powinny wrócić do katalogu usług PKP Intercity, możesz przyłączyć się do akcji portalu Wiadomości24.pl. Na stronie http://www.petycje.pl/2158 znajduje się petycja. Wystarczy się pod nią podpisać. Dokument, wraz ze wszystkimi podpisami, zostanie przekazany na ręce zarządu PKP Intercity.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto