Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pechowa trzynastka: O czystości w tramwaju

sun22
sun22
Środki komunikacji miejskiej są wizytówką miasta i często taki widok zapada turystom w głowie, którzy odwiedzili Gdańsk. Może większość pasażerów przyzwyczaiła się do tego brudu, ale jako osoba z branży turystycznej nie mogę pogodzić się z takim widokiem.

Jechałam w niedzielę tramwajem linii nr 13, który o godz. 15.06 (nr boczny 1346) odjechał sprzed Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Postanowiłam uwiecznić widok, jaki tam zastałam.

Nasuwają mi się pytania - czy kupując bilet tramwajowy możemy wymagać jakości wykonanej usługi? Czy płacimy tylko za to aby dotrzeć z punktu A do punktu B, ale nie jest już istotne w jakich warunkach?

Zaznaczam, że żadne krzesło nie było czyste i jest to chyba sprawa dla sanepidu.

Chciałabym się dowiedzieć, kto wpadł na taki pomysł, aby w tramwajach była "welurowa" tapicerka, jak widać trudna do utrzymania w czystości? Czy takie "szczegóły", jak materiał, z jakiego wykonane są siedziska, zawierane są w przetargach?  Jak często są sprzątane pojazdy i kto kontroluje sprzątanie?  Czy linie, które są wizytówkami miasta, np. "B", powinny mieć specjalną kontrolę czystości?

Poniżej zamieszczam odpowiedź, którą otrzymałam od Zarządu Transportu Miejskiego:

Witam,

W odpowiedzi na Pani pismo nadesłane drogą elektroniczną Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku pragnie przytoczyć cytat z umowy
"Na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Gdańsku w latach 2009 – 2023" Par. 7 pkt. 4 ust. 7 umowy:

"W szczególności wykonawca jest zobowiązany do: ust. 7) Realizowania przewozów pojazdami estetycznymi i czystymi wewnątrz i na zewnątrz, zapewniającymi pasażerom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny oraz wygody."

Ponad to pytanie o to kto dba o porządek proszę skierować do przewoźników świadczących usługi przewozowe/komunikacyjne w Gdańsku na rzecz Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W tym przypadku do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.

Jakub Hoły, starszy referent Zarząd Transportu Miejskiego

Od redakcji:Spytaliśmy Izabelę Kozicką, rzeczniczkę ZKM w Gdańsku, o sprawy, które poruszane są w informacji sun22.


Rozmowa z Izabelą Kozicką, rzeczniczką ZKM w Gdańsku
Kto odpowiada za czystość w pojazdach?
- Mamy wynajętą firmę sprzątającą, która świadczy tego typu usługi. Wyniki są przez nas sprawdzane, czystość kontroluje także ZTM. W przypadku niedokładnego sprzątania, nakładamy na firmę kary finansowe przewidziane w umowie. Jeśli pasażerowie informują nas o brudnych pojazdach, również sprawdzamy te doniesienie.

Czy w tym roku firma sprzątająca została w ten sposób ukarana?

- Tak, rozliczamy się w systemie miesięcznym i na koniec stycznia została nałożona kara. Niestety, nie mogę zdradzić szczegółów umowy, także wysokości nałożonej kary.

Skąd zatem problem brudu zgłaszany przez pasażerów?
- Tramwaj wyjeżdża z zajezdni wcześnie rano i przez cały dzień jest w ruchu. Proszę zrozumieć, że motorniczowie zmieniają się na pętli i tramwaj nie zatrzymuje się aż do wieczora. Niestety, ale brudzą sami pasażerowie. Oczywiście dotyczy to niewielkiej grupy pasażerów.

Inna sprawa, że mamy taką porę roku, żę podłoga pojazdów jest brudna często z powodu pogody. Kiedy na zewnątrz są roztopy i błoto, a przez pojazdy przewijają się tysiące pasażerów, trudno oczekiwać, że podłoga będzie lśniła przez cały dzień.

Natomiast jeśli chodzi o welurowe krzesełka, to wyszliśmy naprzeciwko oczekiwaniom pasażerów, którzy wielokrotnie zgłaszali, że plastikowe są zimne.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto