Władze Gdańska od lat w zakresie komunikacji publicznej stawiają przede wszystkim na rozwój transportu szynowego. Po budowie nowych linii (niedługo startują prace przy Nowej Bulońskiej Północnej) czy zakupie 15 nowych tramwajów od Pesy jednym z kolejnych kroków w tym zakresie ma być gruntowna przebudowa pętli w Oliwie.
Do tego konieczna jest jednak zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu. Aktualnie obowiązujący powstał w 2003 roku i zakładał utrzymanie przystanków, ale likwidację pętli. Od dłuższego czasu wiadomo jednak, że Oliwie potrzebny jest węzeł integracyjny z prawdziwego zdarzenia. Dlatego Zarząd Dróg i Zieleni zawnioskował o opracowanie nowego planu do Biura Rozwoju Gdańska. Z jego założeniami zainteresowani mieszkańcy mogą się zapoznać w siedzibie BRG do końca stycznia, a uwagi można składać do 14 lutego.
Pętla w przyszłości ma powiększyć się o dodatkowe tereny w kierunku ul. Obrońców Westerplatte. Rozbudowane przede wszystkim zostać mają łuki torowiska, które przez to że są zbyt wąskie generują duży hałas, gdy przejeżdża po nich pojazd.
Jak na pętli w nowej odsłonie zorganizowane byłyby przystanki, tego jeszcze nie wiadomo. Zapisy nowego planu dają możliwość ustawienia ich w tzw. systemie „drzwi w drzwi”, jaki funkcjonuje chociażby na linii łączącej Siedlce i Piecki-Migowo.
Niewykluczone też, że przystanki zostałyby usunięte z ul. Obrońców Westerplatte. Główne kierunki ruchu pieszego i rowerowego mają zostać utrzymane, ale ostateczny przebieg ścieżek i chodników będzie wynikać z projektu przebudowy pętli. Przy okazji jej powiększenia znikną też mało estetyczne budy handlowe.
CZYTAJ TAKŻE: Jest taki bar w Oliwie przy pętli...
- Mamy bardzo duże oczekiwania związane z przyszłym projektem budowlanym dotyczącym pętli oliwskiej, który będzie konsekwencją tego planu zagospodarowania. Bardzo chcielibyśmy, żeby odciążył on ul. Obrońców Westerplatte - by wyprowadzono stamtąd ruch autobusowy. Jeżeli pętla miałaby się zmieniać, to i autobusy powinny w jakiś sprytniejszy sposób wjeżdżać i wyjeżdżać bezpośrednio na ul. Opata Rybińskiego - mówił portalowi _gdansk.pl _po spotkaniu urzędników z radnymi dzielnicy prezes jej zarządu Tomasz Strug.
Kontrowersje przedstawicieli mieszkańców wzbudził za to zapis w propozycji nowego planu dotyczący możliwości uzupełnienia pierzei ul. Obrońców Westerplatte. Nowa zabudowa ma nawiązywać do charakteru zabudowy Starej Oliwy - wysokością, stromymi dachami, układem kalenic, liniami zabudowy. Plan zakłada, że budynki mogłyby mieć wysokość do 16 metrów z jednym wyjątkiem - ewentualny, pięciokondygnacyjny budynek przy samym skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką mógłby być o trzy metry wyższy. To nie spodobało się dzielnicowym radnym, którzy obawiają się, że zasłoniłby on charakterystyczną kamienicę w której mieści się cukiernia „Eskimos”.
Komunikacja miejska w Gdańsku. Inwestycje tramwajowe w 2018 roku [lista]
CENTER [sc]POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:[/sc]
Uwaga! Tutaj sprzedają „chrzczone" paliwo [lista stacji]
Test MultiSelect - pytania testu psychologicznego do policji
Janusze Projektowania - najgorsze pomysły na mieszkania
Uwaga! Lista najlepszych restauracji na Pomorzu
Najrzadsze imiona żeńskie nadane w 2017 roku
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?