MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwsze statki dla Gdańskich Linii Morskich. Remontowa SA buduje i eksploatuje

Jacek Sieński
Spółkę żeglugową Gdańskie Linie Morskie utworzyła Gdańska Stocznia Remontowa SA. W Stoczni Północnej SA w Gdańsku budowane są już dla tej nowej firmy z Grupy Remontowa dwa uniwersalne kontenerowce REM 120.

Spółkę żeglugową Gdańskie Linie Morskie utworzyła Gdańska Stocznia Remontowa SA. W Stoczni Północnej SA w Gdańsku budowane są już dla tej nowej firmy z Grupy Remontowa dwa uniwersalne kontenerowce REM 120. Wkrótce w "Pólnocnej", na zlecenie Remontowej SA, rozpocznie się budowa następnych dwóch takich statków.


Czekanie na korzystną ofertę

- Remontowa SA zdecydowała się na budowanie serii statków REM 120 bez zamówień, ale cały czas oferuje je armatorom, z których wielu jest zainteresowanych ich zakupieniem - zaznacza Zbigniew Andruszkiewicz, jeden z dyrektorów Remontoweuj SA i równocześnie prezes GLM. - Jednakże ceny, jakie dziś możemy uzyskać za kontenerowce są niezadawalające. Nie rekompensują one kosztów budowy. Dlatego też, po zbudowaniu, pozostaną one własnością Remontowej SA, lecz tylko do momentu, gdy znajdzie się kontrahent, który zapłaci satysfakcjonującą nas kwotę. Zatem będziemy je eksploatować sami. Wymagało to wcześniejszych przygotowań, takich jak powołanie do życia spółki armatorskiej, uzyskanie certyfikatów towarzystwa klasyfikacyjnego i rejestracji w kraju, pod którego banderą będą pływać. W przypadku "Północnej", budowanie kontenerowców stanowi poszerzenie jej oferty produkcyjnej. Natomiast Remontowa SA, obok promów, patrolowców czy holowników, może teraz proponować armatorom także dostarczanie statków handlowych średniego tonażu.
Pierwsze dwa kontenerowce mają być wyczarterowane przez GLM niemieckiej firmie żeglugowej BCC Chartering & Logistics z Leer. Stąd uzgodniono z nią sprawy związane z eksploatacją statków, w tym objęcie ich nadzorem klasyfikacyjnym niemieckiego towarzystwa Germanischer Lloyd. Certyfikat okrętowy drugiego kontenerowca przedstawiciele GL wręczyli Piotrowi Soyce, prezesowi Remontowej SA, 6 września w "Północnej", podczas uroczystości położenia stępki pod ten statek.


Firma armatorska, jak inne

Pierwszy kontenerowiec będzie gotowy do wypłynięciu na morze w połowie przyszłego roku. Ma on już zatrudnienie, bo bez rozeznania rynku żeglugowego, gdy chodzi o zapotrzebowanie na przewozy konkretnych ładunków, budowa tego statku i pozostałych nie miałaby sensu. Pływając w czarterze firmy BCC Chartering & będzie on transportować ciężkie elementy instalacji przemysłowych i wież elektrowni wiatrowych, kontenery lub ładunki niebezpieczne.
- Będąc stoczniową firmą armatorską mamy takie same możliwości działania i rozwoju, jak wszyscy armatorzy - podkreśla prezes Andruszkiewicz. - Możemy więc czarterować statki, sprzedawać je, zamawiać w innych stoczniach albo kupować używane, z drugiej ręki. Sami podejmiemy też decyzje dotyczące statków RE 120, w zależności od tego, czy bardziej będzie opłacać się nam je eksploatować, czy sprzedać. Zwłaszcza, iż na światowym rynku żeglugowym mamy do czynienia z paradoksem. Statki mające nawet kilkanaście lat mają cenę podobną, jak nowe. W rezultacie warto jest wyczarterować kontenerowce na kilku lat, co będzie przynosiło zysk, a potem je ewentualnie wystawić na sprzedaż.
- Przewidujemy budowę trzeciego i czwartego statku typu REM 120, a w razie zapotrzebowanie rynku żeglugowego - następnych. Z wyprzedzeniem zamówiliśmy ich wyposażenie, w tym silniki i żurawie pokładowe, co jest ważne, bowiem dzisiaj na dostawy mechanizmów i urządzeń okrętowe trzeba długo czekać - dodaje dyrektor Andruszkiewicz.


Uniwersalny kontenerowiec REM - 120

Miejsce budowy - Stocznia Północna SA w Gdańsku z Grupy Remontowa
Projekt - Biuro Projektowe Stoczni Szczecińskiej Nowa, dokumentacja techniczna i robocza - Biuro Projektowo - Konstrukcyjne Gdańskiej Stoczni Remontowa SA (nadbudówka z instalacjami) i biuro Naval Engineering & Design NED Ltd. w Gdańsku z Grupy Remontowa (kadłub).

Długość - 122,8 m
Szerokość - 18,2 m
Nośność - 7500 ton

Typ statku - PCV (ang. project cargo vessel)
Napęd główny - silnik MAK o mocy 4320 kW
Prędkość eksploatacyjna - 14 węzłów
Urządzenia dźwigowe - 2 żurawie pokładowe o unosie po 120 ton lub po ich spięciu belką nośną - 240 ton.
Pojemność ładunkowa - 533 TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych
Przeznaczenie - transport kontenerów, ładunków niebezpiecznych lub ciężkich, ponadgabarytowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto