W historii PKP Intercity jest to drugi tak duży projekt inwestycyjny - o szacowanej wartości ok. 1 mld zł. Przedmiotem zamówienia są elektryczne zespoły trakcyjne, wraz z zapewnieniem usług utrzymania technicznego, w okresie nie krótszym niż 15 lat.
Nowoczesne składy będą kursować na trasach:Warszawa – Bydgoszcz; Olsztyn – Kraków; Gdynia – Katowice (przez Łódź) oraz Kraków – Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań).
Czytaj także: Intercity zmienia rozkłady jazdy.
Przewoźnik wymaga, aby pociągi były przystosowane do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h i spełniały wymagania systemu sterowania ruchem ERTMS (z systemem ETCS).
- Ogłoszony przetarg jest kolejnym etapem wymiany i modernizacji taboru Intercity. Efekty realizowanych przez nas projektów, pasażerowie odczują już za kilka miesięcy, kiedy to na tory wjadą pierwsze z 68 wagonów modernizowanych przez bydgoską PESĘ, Newag Nowy Sącz i H. Cegielski- FPS. Od 2015 roku PKP Intercity będzie mieć po raz pierwszy w historii więcej nowych pociągów i wagonów niż tych starszej generacji – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
- Zdecydowaliśmy się na zakup składów zespołowych, między innymi, ze względu na niższe koszty eksploatacji w porównaniu z klasycznymi pociągami zestawionymi z lokomotywy i wagonów - dodał prezes. - Wyposażenie pociągów zagwarantuje najwyższy komfort jazdy. Zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania zapewni pasażerom optymalną temperaturę zarówno w zimie jaki i podczas upałów. Każdy ze składów będzie miał specjalne podjazdy i wydzielone miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toalety z zamkniętym, próżniowym układem będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdą się w nich również przewijaki dla niemowląt. W składach wydzielone zostanie miejsce na rowery.-
- Duży nacisk został w przetargu położony na nowoczesne rozwiązania technologiczne - mówi Beata Czemerajda z zespołu prasowego PKP Intercity S.A..- Gniazda elektryczne mają być montowane w łatwo dostępnych miejscach, dodatkowo pociągi będą wyposażone w system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej i przystosowane do montażu urządzeń Wi-Fi. Rozbudowany system elektronicznej informacji w postaci ekranów, głośników, czy innych oznaczeń, montowany będzie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pociągów.
PKP Intercity planuje sfinansowanie projektu ze środków własnych oraz ze środków pochodzących z Unii Europejskiej z funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Termin składania ofert wyznaczono na 29 stycznia 2013r.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?