Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Plany PKM-ki i wysokie oferty oddalają budowę tunelu lub wiaduktu na gdańskiej Oruni

Maciej Naskręt
Maciej Naskręt
Jakub Steinborn
Złe informacje dla mieszkańców gdańskiej Oruni. Na tunel lub wiadukt przy ul. Sandomierskiej będą musieli poczekać jeszcze dłużej. Wpłynęły na to nie tylko plany budowy PKM-ki na południe Gdańska, ale i ponad dwukrotnie droższe, niż zakładano, oferty na opracowanie dokumentacji, która ma dać odpowiedź na to, jaki budować obiekt.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) na południu Gdańska nieco zaburzyła dotychczasowe plany miasta co do budowy bezkolizyjnego przejścia przez tory w rejonie ul. Sandomierskiej. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) ogłosiła przetarg na przygotowanie opracowania studialnego zawierającego porównanie minimum trzech wariantów bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej Gdańsk - Tczew.

CZYTAJ TAKŻE: Gdańsk: Co z tunelami i bezkolizyjnymi przejazdami oraz przejściami dla pieszych na gdańskiej Oruni i św. Wojciechu?

Chodzi tu o dokumentację, która umożliwi taki wybór przekroczenia torowiska, by był najbardziej optymalny pomiędzy:

  • tunelem drogowym proponowanym przez PKM,
  • wiaduktem drogowym projektowanym przez biuro projektowe Transprojekt Gdański na zlecenie miasta
  • wiaduktem drogowym zaproponowanym w dokumentacji PKM SA pod nazwą „korytarz dodatkowy”.

Ewentualnie dokumentacja ma wskazać alternatywne rozwiązanie, przy założeniu realizacji przedłużenia linii kolejowej nr 250 w kierunku południowych dzielnic Gdańska we wskazanym przebiegu (tzw. korytarz błękitny).

Efektem będzie opracowanie rekomendujące wybór najkorzystniejszego wariantu do realizacji przekroczenia, jednocześnie umożliwiającego bezkolizyjne przekroczenie magistrali kolejowej, oraz budowę nowej linii kolejowej do południowych dzielnic Gdańska – PKM Południe.

Dokumentacja dwukrotnie droższa

Niestety, na odpowiedź, jak budować bezkolizyjne przejście, trzeba będzie czekać. Nie ma szans na powstanie opracowania studium możliwości budowy w najbliższym czasie. Złożone w przetargu oferty na wskazanie przejście przez torowisko kolejowe przy ul. Sandomierskiej w Gdańsku okazały się droższe i to kilkukrotnie.

Najbardziej korzystną ofertę złożyła Pracownia Projektowa MID Marcin Dudek. Dokumentację chciała opracować za ponad 100 tys. zł. Tymczasem miasto miało na ten cel przeznaczone zaledwie 50 tys. zł.

DRMG nie dosypała brakujących pieniędzy i przetarg unieważniła. To będzie oznaczać kolejne miesiące opóźnienia. Warto tu też podkreślić, że dokumentacja, która ma ułatwić wybór urzędnikom ma powstać w biurze projektowym maksymalnie pięć miesięcy.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Mieszkańcy od wielu lat zabiegają o realizację bezkolizyjnych przejazdów na Oruni. Wynika to z tego, że lokatorzy z budynków mieszkalnych położonych na wschód od linii kolejowej są odcięci od reszty dzielnicy - muszą kilka lub kilkanaście minut oczekiwać na przejazd przed szlabanami. Tymczasem liczba pociągów kursujących wspomnianą linią stale rośnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Plany PKM-ki i wysokie oferty oddalają budowę tunelu lub wiaduktu na gdańskiej Oruni - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto