Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podwale Przedmiejskie w Gdańsku. Powstanie tylko jedno skrzyżowanie?

Maciej Pietrzak
Modernizacja Podwala Przedmiejskiego, która napotkała problemy, ma na nowo połączyć Główne z Dolnym Miastem.
Modernizacja Podwala Przedmiejskiego, która napotkała problemy, ma na nowo połączyć Główne z Dolnym Miastem. Grzegorz Mehring/Archiwum
W przyszłym roku w ramach planowanej przebudowy Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku ma powstać tylko jedno nowe skrzyżowanie.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska unieważniła przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego, jednej z głównych arterii komunikacyjnych Śródmieścia, a całe przedsięwzięcie zostało podzielone na mniejsze etapy. Problem w tym, że przesądzone póki co jest tylko stworzenie jednego z pięciu pierwotnie planowanych nowych skrzyżowań wraz z naziemnymi przejściami dla pieszych. Jaki będzie los reszty, mamy dowiedzieć się w styczniu.

Czytaj też:

W anulowanym w mijającym tygodniu przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - MTM z Gdyni, której oferta w dodatku aż o 17 mln zł przekroczyła budżet zaplanowany na remont Podwala. Przebudowa tej trasy miała być pierwszą częścią hucznie zapowiadanej przez władze miasta „pieszej rewolucji”, która w przyszłości ma także objąć stworzenie naziemnych przejść dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk oraz Dworcem Głównym PKP a Cinema City Krewetka. Według wstępnych założeń w tych miejscach „zebry” miałyby powstać do końca 2020 roku. Przejście przy Bramie Wyżynnej ma być wyposażone w ostrzegawczą sygnalizację „uwaga tramwaj”. Szacowany koszt jego utworzenia to ok. 800 tys. zł.

Modernizacja Podwala Przedmiejskiego, która napotkała problemy, ma na nowo połączyć Główne z Dolnym Miastem. Ten cel władze chciały osiągnąć przede wszystkim dzięki budowie do czerwca 2019 roku pięciu nowych skrzyżowań - na wysokości ulic: Chmielnej, Okopowej (tu „połowiczne” przejście naziemne przez jezdnię południową Podwala Przedmiejskiego do wysepki tramwajowej), Słodowników/Żabi Kruk, Łąkowej oraz Elbląskiej/Nowe Ogrody. Obecnie wiadomo, że w przyszłym roku ma powstać tylko pierwsze z nich.

Czemu akurat na Chmielnej?

To związane jest z inwestycjami deweloperskimi prowadzonymi na pobliskiej Wyspie Spichrzów. W przyszłym roku te prace spowodują zamknięcie dla ruchu mostu w ciągu ul. Stągiewnej, który będzie odnawiany. Dlatego, by zapewnić dojazd do Wyspy Spichrzów konieczna jest przebudowa wspomnianego skrzyżowania Podwale Przedmiejskie/Chmielna.

- Nowy przetarg, który przewiduje przebudowę tego skrzyżowania wraz z remontem sieci wodociągowo-kanalizacyjnych, zostanie ogłoszony przed świętami Bożego Narodzenia. Jeśli procedury przebiegać będą zgodnie z założeniami, prace zakończą się w połowie września 2018 r. - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Też potrafię zrobić o połowę tańszy kosztorys i nie znaleźć chętnych na wykonanie inwestycji. Tak można po wsze czasy bawić się w ciuciubabkę z mieszkańcy Dolnego Miasta i Starego Przedmieścia, którzy są odcięci tunelami od reszty od świata i czekają potulnie, bo co mają zrobić. To nie moje zdanie, tylko 90 proc. respondentów badania, które przeprowadziliśmy na próbie ponad 500 mieszkańców tych dzielnic - komentuje sprawę przebudowy Podwala Paweł Mrozek, urbanista ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
[email protected]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto