Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port gdański będzie węzłem transportowym

Jacek Sieński
Na obszarze europejskim coraz więcej ładunków transportuje się w kontenerach zarówno statkami, samochodami, jak i pociągami.
Fot. Adam Warżawa
Na obszarze europejskim coraz więcej ładunków transportuje się w kontenerach zarówno statkami, samochodami, jak i pociągami. Fot. Adam Warżawa
Kwotę 1,5 mld zł przekaże Unia Europejska na modernizację linii kolejowej E - 65 Gdynia - Warszawa. Parlament Europejski umieścił ją liście inwestycji priorytetowych, ujętych w unijnym budżecie na lata 2007 - 2013.

Kwotę 1,5 mld zł przekaże Unia Europejska na modernizację linii kolejowej E - 65 Gdynia - Warszawa. Parlament Europejski umieścił ją liście inwestycji priorytetowych, ujętych w unijnym budżecie na lata 2007 - 2013.

Zmodernizowana linia będzie jednym z odcinków szlaku kolejowo - drogowego Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Północ - Południe nr VI, w którym port gdański ma pełnić rolę kluczowego multimodalnego węzła komunikacyjnego.
Modernizacja linii E - 65 obejmie wymianę wszystkich torów na nowe, wytrzymujące większy nacisk, co pozwoli na przejeżdżanie nimi pociągów z dużą szybkością, bo do około 160 km/godz. Złagodzone zostaną wszystkie łuki torowisk oraz wymienione elektryczna sieć trakcyjna i podstacje energetyczne. Przebudowane będą wiadukty, mosty i mostki, a całą linię ma nadzorować automatyczny system sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja powinna rozpocząć się w 2007 roku. Roboty kolejowe muszą jednak zakończyć się nie później niż w roku 2013. Ich szacunkowy koszt wyniesie 1,8 mld zł. Oznacza to, że do dotacji unijnej trzeba będzie dołożyć z budżetu naszego kraju 300 mln zł.
Równocześnie z modernizacją linii kolejowej Gdynia - Warszawa, przebudowywane będą inne odcinki trasy korytarza nr VI, którymi są szlaki Warszawa - Katowice i Katowice - Bratysława - Wiedeń. Nowoczesna linia kolejowa, łącząca port gdański z południowym obszarem Europy, ma równie duże znaczenie, gdy chodzi o jego dostępność od strony lądu, jak autostrada A-1.
Korytarzem nr VI mają być transportowane ładunki przywożone i wywożone statkami z portu. Będą to przede wszystkim towary w kontenerach i ro - ro (na pojazdach). Ilość takich ładunków znacznie wzrośnie po uruchomieniu wielkiego Morskiego Terminalu Kontenerowego - DCT w Porcie Północnym. Możliwość ich szybkiego przewożenia do odbiorców w kraju i zagranicznych przesądza o atrakcyjności portu dla kontrahentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto