Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port gdański na plusie

Jacek Sieński
Andrzej Bojanowski, wiceprezes i dyrektor ekonomiczno-finansowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. 
Fot. Adam Warżawa
Andrzej Bojanowski, wiceprezes i dyrektor ekonomiczno-finansowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Fot. Adam Warżawa
Rozmowa z Andrzejem Bojanowskim, wiceprezesem i dyrektorem ekonomiczno - finansowym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA - Pod koniec 2004 roku nastąpiło umocnienie się złotówki w stosunku do dolara i euro.

Rozmowa z Andrzejem Bojanowskim, wiceprezesem i dyrektorem ekonomiczno - finansowym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA

- Pod koniec 2004 roku nastąpiło umocnienie się złotówki w stosunku do dolara i euro. Zjawisko wzrostu kursu złotego utrzymywało się przez cały miniony rok. Znacząco obniżyło to przychody zarządu portu, pochodzące z opłat portowych uiszczanych w walucie europejskiej. Czy udało się temu jakoś zaradzić?
- Złoty utrzymuje swój wysoki kurs w stosunku do dolara i do euro. Ale jesteśmy bogatsi o doświadczenia wyniesione z poprzednich lat. W ubiegłym roku skorzystaliśmy więc z dużym powodzeniem z produktu bankowego, jakim jest zabezpieczenie różnic kursowych operacją typu par - forward. Na razie kursy są na tyle niskie, iż nie mogliśmy jeszcze zabezpieczyć sobie kursu budżetowego na ten rok. Natomiast w roku 2005, mimo znaczących obniżek kursów, udało się nam zminimalizować część różnic kursowych. Pomogło zabezpieczenie sporej części przychodów stałym kursem rocznym. Przewidujemy, że podobnie postąpimy w tym roku.
- Jakimi wynikami finansowymi zarząd portu zakończył miniony rok?
- Mimo dużej zmienności kursów walut, w 2005 roku odnotowaliśmy wzrost przychodów i nie dopuściliśmy do przekroczenia kosztów budżetowanych. Działalność statutowa przyniosła nam 110 milionów złotych. Dzięki temu zysk netto wyniósł 3,3 miliona złotych, co potwierdziło badanie biegłego rewidenta. Był on wyższy o 50 procent niż w 2004 roku. Ponieważ prawie 40 proc. przychodów zarządu portu stanowią wpływy z opłat portowych, płaconych przez agentów zagranicznych kontrahentów, nie mogliśmy pozwolić sobie na zastosowanie taryf w złotówkach. Stąd są one waloryzowane kursem euro. Dlatego też w 2005 roku zabezpieczyliśmy ponad jedną drugą tych przychodów stałym kursem budżetowym. W maju udało się nam wynegocjować kurs na poziomie 4,3 złoty/euro i realizować go przez cały roku. Zyskaliśmy na tej operacji ponad 1 milion złotych i o tyle zwiększył się ubiegłoroczny zysk netto.
- Co składa się na wszystkie wpływy zarządu portu?
- Strategia i polityka finansowa naszego zarządu, przyjęta w latach 2002 i 2003, kładzie największy nacisk na wspomniane przychody z opłat portowych.
Znaczącą kwotę, dochodzącą do 30 procent przychodów, stanowią także opłaty za dzierżawione nieruchomości i grunty portowe. Pozostałe pieniądze pochodzą ze sprzedaży mediów, ale staramy się ograniczać stawki, aby były one zachęcające i do przyjęcia przez kontrahentów portu.
- W porcie gdańskim, a szczególnie w jego starej, wewnętrznej części, kończy się i zarazem rozpoczyna wiele nowych inwestycji. W jaki sposób są one finansowane?
- Wszystkie nadwyżki finansowe i kredyty przeznaczamy na inwestycje, a konkretnie - na modernizację i rozbudowę infrastruktury portowej. Jest to obowiązek statutowy i ustawowy zarządu portu. W 2005 roku na remonty i nowe inwestycje wydaliśmy ponad 32 miliony złotych. Stanowi to 102 procent wykonania założonego planu. Przedłużono już nabrzeże Szczecińskie, na którym funkcjonuje Gdański Terminal Kontenerowy, na co wydaliśmy 4,7 miliona złotych. Jest to pierwszy etap inwestycji. W tym roku planujemy jej kontynuowanie i doprowadzenie do końca. Na obszarze terminalu powstaną za ponad 15 milionów złotych place składowe i manewrowe. W ubiegłym roku zakończono drugi etap odbudowy, za 4,7 miliona złotych, nabrzeża Przemysłowego. Zbudowano i wyposażono posterunek weterynaryjny, kosztujący 2,7 miliona złotych. Umożliwi on kontrolę weterynaryjną towarów pochodzenia zwierzęcego, zgodną z wymogami Unii Europejskiej. Dzięki uzyskaniu pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, sfinalizowaliśmy modernizację za 2,5 miliona złotych systemu ciepłowniczego w Porcie Północnym. Zlikwidowano ostatnią zdekapitalizowaną kotłownię węglową, którą zastąpiła nowoczesna, olejowo-gazowa. Dla portowej straży pożarnej zakupiliśmy za milion złotych nowy, ciężki samochód pożarniczy. W 2006 roku dołożymy także równowartość 25 procent kosztów realizacji trzech inwestycji ujętych w Sektorowym Programie Operacyjnym - Transport, współfinansowanych z funduszy Unii. Obejmują one modernizację infrastruktury portowej i drogowej w rejonach Wolnego Obszaru Celnego, Terminalu Promowego Westerplatte i nabrzeża Przemysłowego, co będzie kosztowało ponad 30 mln euro.
- Dziękuję za rozmowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto