Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porty czekają na drogi

Jacek Sieński
Wielkie statki kontenerowe, przewożące do 5 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych, zaczną od października 2007 wpływać do Morskiego Terminalu Kontenerowego - DCT SA w gdańskim Porcie Północnym.

Wielkie statki kontenerowe, przewożące do 5 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych, zaczną od października 2007 wpływać do Morskiego Terminalu Kontenerowego - DCT SA w gdańskim Porcie Północnym.

Ruszy potok samochodów z kontenerami na drogi prowadzące z Gdańska w głąb kraju i do państw na południu Europy. Bez autostrady A - 1, stanowiącej element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, nie da się sprawnie i szybko dostarczyć ładunków ich odbiorcom.
Duże zaniepokojenie w portach gdańskim i gdyńskim wywołały wypowiedzi polityków Prawa i Sprawiedliwości. Zapowiedzieli oni możliwość renegocjacji warunków finansowych, a nawet - zerwanie umowy ze spółką Gdańsk Transport Company, budującą już autostradę A - 1, bo przewidywany koszt 5,6 mln euro za jej 1 km jest zawyżony. Przeciwne zdanie wyraził Jan Ryszard Kurylczyk, wiceminister infrastruktury.
- W gdańskim Porcie Północnym zaczęła się budowa wielkiego terminalu kontenerowego, w porcie gdyńskim powstaje nowy, drugi terminal kontenerowy, a w Szczecinie rozpocznie się budowa terminalu wraz z rozległym centrum dystrybucyjno - logistycznym - mówi Witold Górski, wiceminister infrastruktury. - Do tego duże porty są gruntownie modernizowane, co pochłania ogromne kwoty z budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej. Jeżeli zwiększymy dostępność portów od strony morza, to musimy równocześnie jak najszybciej zwiększyć ją od strony lądu, budując autostradę A - 1 i szczecińską trasę szybkiego ruchu S - 3. Chodzi nie tylko o dowóz kontenerów do odbiorców polskich, ale także w tranzycie, na Ukrainę, Białoruś oraz do Słowacji, Czech czy Austrii. Należy podkreślić, że w nowych portowych terminalach i centrach logistycznych oraz w obsłudze transportu pracę znajdą tysiące ludzi.
Autostradę A - 1, odcinek o długości 90 km, od lipca buduje już spółka GTC, a finansują Europejski Bank Inwestycyjny i Nordycki Bank Inwestycyjny. Rząd przekazał firmie GTC, jako gwarancje, 48 mln euro i chce jeszcze dodać 50 mln euro. Budowany odcinek A - 1, prowadzący z Gdańska do miejscowości Nowe Marzy, ma być gotowy w 2008 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto