18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Poznaj połączenie jogi i pilatesu!

abcZdrowie.pl
by F.E.N. / CC BY 2.0 (flickr)
Zastanawiasz się nad treningiem pilatesu lub jogi? Wypróbuj połączenie obu form aktywności!

Połączenie jogi i pilatesu nosi nazwę jogalates. Oprócz nazwy dzielą one także niesione korzyści oraz wiele elementów ćwiczeń. Podczas gdy joga zapewnia siłę fizyczną, elastyczność oraz spokój ducha, pilates wzmacnia mięśnie w okolicy brzucha. Obie formy aktywności zapewniają właściwą postawę, ćwiczą oddychanie i gwarantują odpowiednie nastawienie psychiczne. Ze względu na wiele podobieństw, połączenie jogi i pilatesu wydaje się naturalne. Dlaczego warto ćwiczyć jogalates?

Na czym polega jogalates?

Podczas treningu jogalates wykonywane są pozycje, których część pochodzi z jogi. Zajęcia zaczynają się 20-minutową rozgrzewką, składającą się z ćwiczeń rozciągających. Następnie wykonywane są klasyczne pozycje jogi. Tuż po nich ćwiczący przechodzą do bardziej intensywnych ćwiczeń, skupiających się na mięśniach brzucha, a więc typowych dla pilatesu.

Osoba ćwicząca nie powinna za wszelką cenę naśladować poszczególnych ćwiczeń, a poświęcić pełną uwagę nauce jogalatesu. Zdaniem instruktorów, istotne jest, aby w czasie treningów być obecnym duchem. Ruchy powinny być wykonywane świadomie, a każdy oddech kontrolowany.

Ta forma treningu posiada zarówno swoich zwolenników, jak i krytyków. Ci pierwsi podkreślają, że dzięki treningowi jogalates możliwe jest zaangażowanie wielu partii mięśni oraz że połączenie obu form aktywność daje lepsze rezultaty niż praktykowanie każdej z osobna – skuteczniej redukuje zbędną tkankę tłuszczową. Tymczasem inne osoby są zdania, że jogalates jest korzystny jedynie dla początkujących, natomiast osoby zaawansowane powinny ćwiczyć jogę lub obie formy aktywności, ale każdą osobno. Należy jednak pamiętać, że niektórzy ludzie, przede wszystkim starsi, nie poradziliby sobie z obiema formami treningu. W takiej sytuacji jogalates jest idealnym rozwiązaniem.

Założenia jogi

Joga opiera się na wykonywaniu specjalnych pozycji i kontrolowanym oddychaniu. Bazuje także na medytacji. Jogę można ćwiczyć samodzielnie, jak i w grupach. Dlaczego warto? Przede wszystkim dlatego, że jest to skuteczna metoda na stres. Wykonywanie precyzyjnych ruchów, koncentracja na pozycjach i świadome oddychanie sprawia, że joga odrywa ćwiczącego od problemów życia codziennego. Przywiązując uwagę do własnego ciała, efektywnie oczyszczamy umysł.

Joga pozwala poprawić sprawność, siłę, elastyczność i równowagę. W miarę kolejnych treningów polepsza się kondycja fizyczna ćwiczącego. Z badań wynika, że joga zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych, a w szczególności nowotworów, bólu, depresji, nadciśnienia, bezsenności, chorób układu krążenia i przemęczenia. Podobnie jak każda forma aktywności fizycznej, joga przyczynia się do utraty zbędnych kilogramów.

Założenia pilatesa

Podczas treningu pilates mięśnie się rozciągają, spinają i ponownie rozciągają. Co ważne, w ćwiczenia angażowane są zarówno większe, jak i mniejsze mięśnie. Regularne wykonywanie treningu pilates pozytywnie wpływa na siłę, gibkość, koordynację i równowagę. Wskutek tej aktywności ciało staje się elastyczne i smukłe. Wzmocnienie mięśni zlokalizowanych przy kręgosłupie skutkuje wyprostowaną sylwetką i większą łatwością poruszania się. W wykonywanie ćwiczeń angażowane są przede wszystkim mięśnie brzucha, dlatego właśnie w jego okolicy widoczne są pierwsze efekty treningów.

Pilates relaksuje, wyszczupla sylwetkę, uczy oddychania, poprawia wytrzymałość, wzmacnia mięśnie i wpływa na harmonię pomiędzy ciałem i umysłem. Opiera się na odpowiednim napięciu mięśni brzucha. W trakcie wykonywania ćwiczeń należy zachować koncentrację i kontrolować wykonywane ruchy. Chociaż pilates nie spowoduje szybkiej utraty nadmiaru kilogramów, przyniesie wiele korzyści ciału.

Wsparcie redakcyjne od:

Szczepienia 16- i 17-latków coraz bliżej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie