Po raz pierwszy w historii gdańskiej komunikacji władze zdecydowały się na dzierżawę taboru. Wynajem, według zapewnień producenta najnowszych w tej chwili na świecie autobusów Mercedes Citaro, na okres ośmiu lat wraz z obsługą techniczną będzie kosztować ponad 117 mln zł brutto (ok. 95,4 mln netto).
- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i co też ważne zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy - mówił na środowej uroczystości podpisania umowy najmu Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
- Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym jak i efektywnym sposobem gospodarowania - dodawał wiceprezydent ds. komunikacyjnych Gdańska Piotr Borawski.
- Autobusy są produkowane w fabryce w Mannheim. Jest to dla nas szczególne miejsce, dlatego że w 1886 roku to właśnie w Mannheim Carl Benz opatentował pierwszy samochód świata - tzw. trójkołowiec. To od niego rozpoczęła się historia motoryzacji i to od tego pojazdu wywodzi się nie tylko samochód osobowy ale też ciężarówka i autobus. Chciałbym wykorzystać tę okazję i przekazać na ręce pani prezydent replikę tego trójkołowca. Od tego rozpoczęła się historia motoryzacji, to od tego może rozpoczniemy historię najmu przez Gdańsk autobusów Mecedes Benz. – mówił, wręczając Aleksandrze Dulkiewicz model trójkołowca Artur Konarski Prezes Zarządu EvoBus Polska Sp. Z o.o.
Mercedesy Citaro są już dobrze znane gdańskim pasażerom - 23 tego typu pojazdów wozi ich od ponad dwóch lat. Wkrótce będzie ich 67 - przypominamy bowiem, że jeszcze przed decyzją o dzierżawie, w zeszłym roku, GAiT kupił 46 pojazdów tego typu.
Ta partia trafi do Gdańska już w kwietniu br.
- W sumie za rok o tej porze po zakupach i dzierżawie ponad połowa gdańskich autobusów będzie nie starszych niż dwa lata - zaznaczał prezes Lisicki.
Przypominamy, że Mercedesy Citaro spełniają wyśrubowane normy spalin Euro VI i są wyposażone m.in. w ładowarki USB, defibrylator, system monitoringu oraz wiele rozwiązań ułatwiających dostanie się i korzystanie z pojazdu osobom niepełnosprawnym. W 26 przegubowych pojazdach z wynajmu będą też miejsca przeznaczone do przewozu rowerów.
Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?