W praktyce do projektu wprowadzone zostały również dodatkowe udogodnienia dla pasażerów PKM. Na przystankach pojawią się m.in. duże windy, dostosowane do potrzeb rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych. Będą one na tyle duże, że osoby na wózkach bez problemu samodzielnie do nich wjadą, w środku - obrócą się i przodem wyjadą na peron. Cykliści dodatkowo będą też mogli korzystać ze specjalnej szyny zamontowanej na schodach, po której bez problemów będzie można sprowadzić rower.
Czytaj także: PKM dla rowerzystów. Wzdłuż całej linii może powstać trasa rowerowa
- Poprawiliśmy również lokalizacje tablic informacyjnych w taki sposób, by były bardziej funkcjonalne, ukryliśmy rynny i inne techniczne elementy, by były dla podróżnych mniej widoczne - wylicza Tomasz Konopacki. - Zaprojektowane zostało też m.in. niezbędne okablowanie potrzebne np. do podłączenia biletomatów, bo bez względu na to, jaki przewoźnik będzie obsługiwał w przyszłości tę trasę, to wszystko musimy przewidzieć i zaprojektować już teraz.
Jak mówią projektanci i pracownicy PKM, nie dość, że samo tworzenie dokumentacji jest żmudne i skomplikowane, to jeszcze wszystkie plany trzeba konsultować z PKP Polskie Linie Kolejowe, które odpowiadają za remont dworca w Gdańsku Wrzeszczu oraz magistrali do Gdyni. - Te inwestycje muszą być spójne. Musimy więc szczegółowo uzgadniać preferencje techniczne i ustalić to wszystko w projekcie budowlanym, bo na etapie realizacji nie może być już żadnych problemów - tłumaczy rzecznik PKM.
Nie tylko PKP ma związek z budową PKM. Władze spółki muszą podpisać łącznie blisko 20 porozumień z firmami i instytucjami odpowiedzialnymi za inwestycje, znajdujące się w zasięgu kolei metropolitalnej, m.in. z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która przebudowuje Węzeł Karczemki, a także Lasami Państwowymi i samorządami, przez których tereny biegnie linia PKM.
Czytaj także:**Decyzja lokalizacyjna dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej**
Gotowy projekt budowlany wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę w najbliższych dniach zostanie złożony w Urzędzie Wojewódzkim. Wówczas zamknięty zostanie kolejny etap realizacji inwestycji. Później zaś ogłoszone zostaną przetargi na wykonawcę robót budowlanych i telematycznych, czyli tych dotyczących sterowania ruchem. Aby w całym przedsięwzięciu nie było opóźnień, konkursy powinny zostać rozstrzygnięte do jesieni. Wówczas, nawet jeśli pojawią się ewentualne odwołania, wszystkie prace będą się toczyć zgodnie z harmonogramem.
Wtedy też, tuż przed rozpoczęciem budowy, odbędzie się ostatni przemarsz trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Publikujemy nowe wizualizacje przystanków
Na trasie PKM powstanie 8 stacji. Wygląd części z nich różni się od pierwotnej koncepcji
Przystanek w Matarni będzie bardziej funkcjonalny i, wbrew początkowym planom, zostanie zlokalizowany po dwóch stronach czteropasmowej ul. Budowlanych. Z kolei na Strzyży odtworzone zostaną niewielkie wieżyczki, które zdobiły dawną Kolej Kokoszkowską. Największe zmiany zostały wprowadzone na stacji Port Lotniczy, która musi pasować do pozostałych 7 stacji, ale także współgrać z nowym terminalem. Projektanci wraz z władzami lotniska poszli więc na kompromis, czego efektem jest m.in. nieco stonowana czerwona wstążka, owinięta tylko wokół stacji i usunięta z drogi biegnącej na terenie parkingu.
Czerwone wiaty na każdym przystanku będą posiadały charakterystyczne perforacje. Jakie? Okaże się już niebawem, gdy zostanie rozstrzygnięty konkurs, organizowany przy współpracy z CSW Łaźnia.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?