Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Projekty portowe Unii Europejskiej. Nadbałtyckie centra logistyczne w sieci

Jacek Sieński
Sieć centrów logistyczno - dystrybucyjnych ma usprawnić rosnące przewozy morskie towarów, a szczególnie kontenerów i ich przeładunki w portach nadbałtyckich.

Sieć centrów logistyczno - dystrybucyjnych ma usprawnić rosnące przewozy morskie towarów, a szczególnie kontenerów i ich przeładunki w portach nadbałtyckich. W latach 2005 – 2007, w ramach programu INTERREG III B Unii Europejskiej, zrealizowano projekt InLoC – Integrowanie Sieci Centrów Logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego.

Program opracowano z inicjatywy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który go także sfinansował.
Na razie rozważania teoretyczne
- Unijny projekt dotyczy integrowania centrów logistycznych, które już funkcjonują na zapleczu portów morskich - zaznacza Marcin Burchacz z Instytutu Morskiego w Gdańsku, będącego partnerem projektu InLoC. - Nawiązuje on do wcześniejszego projektu NeLoC - Tworzenie sieci centrów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego. Wskazywał on na lokalizację centrów w poszczególnych portach. Paradoksem jest, że w przypadku Polski, nie ma jeszcze czego włączać do sieci centrów. W portach gdańskim, gdyńskim i szczecińskim są one dopiero w fazie przygotowań do budowy. Dlatego też udział naszych centrów w sieci rozpatrywano na razie teoretycznie. Pozwala to jednak na zorientowanie się, jak będą one funkcjonować w przyszłości. Myślę, że brytyjska spółka DCT Gdańsk SA, która kończy budowę wielkiego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Pólnocnym, nie wyobraża sobie działalności bez centrum na jego zapleczu.
Zdaniem Burchacza, centra logistyczne są istotnymi elementami w łańcuchu transportowym, skupiając potoki ładunków. Umożliwiają też wdrażanie nowych technologii przeładunkowych czy rozwiązań logistycznych, w oparciu o doświadczenia amerykańskie, które przenosi się do Europy.
Transport multimodalny
W ostatnich latach systematycznie i znacznie zwiększa się wymiana handlowa w regionie Morza Bałtyckiego, co wynika m. in. rozszerzeniem Unii Europejskiej o kolejne państwa, w tym Polskę. Wymusza to działania zmierzające do integracji połączeń transportowych i komunikacyjnych między krajami nadbałtyckimi oraz zachodnioeuropejskimi.
- Unia dąży do stworzenia multimodalnych korytarzy transportowania ładunków, czyli statkami morskimi i śródlądowymi, koleją i drogami lądowymi - podkreśla Burchacz. - Centra leżą na skrzyżowaniu tych różnych szlaków transportowych. Zatem mają one ogromny wpływ na łącznie międzynarodowych łańcuchów transportowych i krajowych systemów przewozów towarów.
Integracja sieci centrów państw nadbałtyckich jest potrzebna, aby wykorzystywać ich duże możliwości, gdy chodzi o obsługiwanie ładunków transportowanych drogami morskimi i lądowymi. Projekt InLoC koncentruje się na problemach związanych ze wzrostem konkurencyjności i atrakcyjności rejonu bałtyckiego, w stosunku do innych regionów europejskich. Konkurencyjność tą umożliwi zacieśnienie międzynarodowej współpracy w planowaniu przestrzennym oraz poprawa połączeń transportowych.
Zwiększanie konkurencyjności
Prace nad projektem InLoC obejmowały: usprawnienie powiązań sieciowych między portami, centrami logistycznymi i operatorami logistycznymi, zbadanie przestrzennych i środowiskowych konsekwencji rozwoju centrów oraz udrożnienie wąskich gardeł w połączeniach między portami, przedsiębiorstwami i centrami, wprowadzenie zaawansowanych technologii informacyjnych i wreszcie - upowszechnianie wiedzy dotyczącej logistyki i potencjału centrów logistycznych. Badania prowadzone w podczas realizacji projektu wykazały, że dzięki powiązaniom sieciowym zwiększa się konkurencyjność poszczególnych firm i ich udział w rynku. Następuje również wzrost wartości dodanej (poprzez oferowanie różnych usług) i spadek niektórych kosztów. Te prawidłowości występują także w przypadku współdziałania między portami morskimi, a zwłaszcza tymi, które ściśle współpracują z centrami logistycznymi zlokalizowanymi w obszarze ich zaplecza.
Rezultaty uzyskane w trakcie opracowywania projektu InLoC mają szczególnie istotne znaczenie dla Polski, która jest dopiero w fazie projektowania własnych, portowych centrów logistyczno - dystrybucyjnych. Z projektu InLoC mogą skorzystać zarówno inwestorzy zainteresowani tworzeniem centrów, jak i firmy spedycyjne, transportowe, handlowe czy operatorzy logistyczni.


Projekt Integrating Logistics Centre Networks in the Baltic Sea Region

Projekt Unii Europejskiej InLoC Integrating Logistics Centre Networks in the Baltic Sea Region – Integrowanie Sieci Centrów Logistycznych w Regionie Morza Bałtyckiego stanowił kontynuację projektu NeLoC - Tworzenie sieci centrów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego, z lat 2002 – 2004. W przygotowaniu InLoC uczestniczyło 35 partnerów z 9 krajów, przedstawicieli centrów logistycznych, portów morskich, firm prywatnych, instytutów naukowych, jak i również władz lokalnych i centralnym. Partnerami projektu z Polski były Instytut Morski w Gdańsku, Instytut Logistyki i Magazynowanie w Poznaniu oraz resorty gospodarki, pracy i polityki społecznej oraz transportu. Projekt ma doprowadzić do zacieśnienia współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej, w dziedzinie transportu morskiego.


Centrum logistyczno - dystrybucyjne

Wydzielony teren, przygotowany do użytkowania przez firmy handlowe, transportowe i usługowe, zajmujące się przyjmowaniem towarów od dostawców, ich magazynowaniem, przygotowaniem na sprzedaży, ekspediowaniem, transportowaniem oraz dystrybucją na rynkach krajowym i zagranicznych. Na obszarze centrum powinny znajdować się drogi wewnętrzne i parkingi dla samochodów ciężarowych, bocznica kolejowa, place składowe towarów, magazyny z rampami, urządzenia przeładunkowe, zakładów usługowych i budynki biurowe. Oferuje ono zróżnicowane usługi i dostęp do drogowej oraz kolejowej sieci transportowej. W centrum można m. in. składować kontenery z towarami, dokonywać ich częściowych rozładunków czy magazynowania albo montować produkty z przywiezionych elementów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto