Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa Drogi Królewskiej w Gdańsku. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zaproponował kostkę na nawierzchnię Długiego Targu

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia.
Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. archiwum DB
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni proponuje remont nawierzchni Długiego Targu w Gdańsku z wykorzystaniem kostki z granitu strzegomskiego, pozyskiwanego na Przedgórzu Sudeckim. Pomorski konserwator zabytków wolałby jednak, aby nowe podłoże przypominało to z krakowskiego rynku.

Konsultacje w sprawie nowej nawierzchni Długiego Targu trwają od kilkunastu miesięcy. Przypomnijmy, że w połowie ub. roku Igor Strzok, nie wyraził zgody na pokrycie części Traktu Królewskiego granitowymi płytami oraz czerwoną kostką w pasie pomiędzy słupami oświetlenia ulicznego, mimo wcześniejszej, pozytywnej opinii jego poprzedniczki. W ocenie PWKZ „byłoby to działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy zabytkowego wnętrza urbanistycznego."

W efekcie rozmów z konserwatorem oraz na podstawie jego wytycznych 23 stycznia br. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni złożył nową propozycję w sprawie nawierzchni, zakładającą wykorzystanie kostki z tzw. granitu strzegomskiego wraz z koncepcją wykonania prac.

Kostka ma wymiary 18/12 cm, jest szara z łupanymi bokami. Pozytywna decyzja pozwoliłaby na zlecenie projektu budowlanego, a następnie wykonanie robót, szacowanych na co najmniej 4 mln zł, w okresie od jesieni br. do wiosny 2021 r. Na to jednak się nie zanosi.

Chcielibyśmy, aby kostka była groszkowana, miała bardziej płaską nawierzchnię, była większa gabarytowo, a kolorystycznie podobna do tego co mamy obecnie na Długim Targu i np. na krakowskim Rynku – mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy PWKZ w Gdańsku. - Trwa proces wypracowania kompromisu. GZDiZ zaproponował nowy materiał, z którego konserwator nie jest do końca zadowolony.

Obecna nawierzchnia Długiego Targu jest bardzo wysłużona i w większości pamięta wczesne lata powojenne. Granitowe płyty z czasem pękały i były wypełniane kostką kamienną o niewielkich rozmiarach. To sprawiło, że najważniejsza i najbardziej reprezentacyjna ulica w mieście nie daje pieszym pełnego komfortu poruszania się. W przyszłości mniejsza kostka mogłaby zostać wykorzystana do wypełnienia nawierzchni pomiędzy latarniami a fasadami budynków.

Przebudowa Drogi Królewskiej w Gdańsku

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto