Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejścia przy Manhatanie nie będzie

Anna Werońska
P. Świderski
Losy przejścia dla pieszych przy Centrum Handlowym Manhattan we Wrzeszczu ważyły się od ośmiu lat. Teraz, przy okazji rozpoczynającego się wkrótce remontu torowiska wzdłuż al. Grunwaldzkiej, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku podjął ostateczną decyzję o likwidacji pasów.

- Nie będzie to utrudnieniem dla pieszych, tym bardziej że sprzed Manhattanu w stronę Olimpu zostaną przeniesione także przystanki tramwajowe - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.

Nie przekonuje to jednak części mieszkańców Wrzeszcza. Przypominają, że w grudniu ub.r. zostali pozbawieni pasów przy teatrze Miniatura. - To już drugie przejście, które jest likwidowane - zauważa Katarzyna Karbowska, 60-letnia mieszkanka Wrzeszcza. - To przy Miniaturze ma być co prawda bezpieczniejsze, ale na zmiany musimy czekać aż do września i chodzić naokoło, dłuższą o kilkaset metrów drogą.

Pracownicy ZDiZ uspokajają, że - wbrew pozorom - likwidacja pasów naprzeciwko wejścia do Manhattanu będzie dla pieszych mniej uciążliwa.
- Pozostawione zostaną przejścia przy Olimpie i przy ul. Konopnickiej. Najbliższe pasy będą oddalone od siebie zaledwie o 30 metrów - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Bilet metropolitalny już przez internet

Zmiana ma przede wszystkim poprawić płynność ruchu samochodowego oraz sprawić, że będzie bezpieczniej. Nowe przeniesione przystanki będą bowiem ogrodzone barierkami i wyposażone w pas wybrzuszonej, antypoślizgowej kostki.

- Mam nadzieję, że cykl wyświetlania sygnalizacji zostanie odpowiednio dopasowany do nowych warunków oraz potrzeb pasażerów, którzy będą musieli dojść z tramwajów do przystanków autobusowych, tak jak na węźle komunikacyjnym - komentuje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Wiadomo już, że synchronizacja świateł znacznie się zmieni, m.in. z powodu lewoskrętu, którym kierowcy będą mogli kierować się w stronę Moreny. Czas oczekiwania pieszych wydłuży się z 70 do 110 sekund, ale też proporcjonalnie dłużej będzie palić się zielone światło, tak by można za jednym razem pokonać dwa etapy przejścia.

O likwidacji przejścia przy Manhattanie mówiło się już wtedy, gdy powstawała galeria handlowa. Obiekt zaprojektowano zresztą tak, by z parteru można było wejść w tunel pod al. Grunwaldzką. Okazało się jednak, że miasto nie ma środków na inwestycję i projekt został zawieszony.
Remont torów we Wrzeszczu rozpocznie się w połowie marca. Od Opery Bałtyckiej do zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu kursować będzie wówczas autobusowa komunikacja zastępcza T6.

- Przebudowa musi zostać wykonana w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy, ale już po czterech miesiącach musi zostać przywrócony ruch tramwajowy - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która przeprowadza inwestycję.
Za wymianę torów w al. Wojska Polskiego i al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Nowowiejskiego do ul. Miedzianej oraz od Klonowej do Miszewskiego, miasto zapłaci prawie 20 milionów złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto