W ramach wtorkowego przejazdu testowego nowy skład z gośćmi, przedstawicielami mediów i władzami spółki PKP SKM pokonał świeżo wybudowany odcinek linii kolejowej numer 250 od stacji Gdańsk Główny do nowego przystanku SKM Śródmieście.
Kiedy będzie gotowe SKM Śródmieście?
- Cieszymy się, że ta inwestycja doszła do skutku i to w obiecanym przez nas terminie - powiedział Bartłomiej Buczek, dyrektor SKM ds. przewozów. - SKM ma być integratorem komunikacji zbiorowej na obszarze metropolii, a wydłużenie linii powoduje, że możemy bardziej się w tę funkcję wpisać. Gdańsk się zmienia, a w okolicy tego przystanku znajduje się wiele ważnych placówek, które sprawiają, że nowa stacja jest potrzebna.
Przedstawiciele SKM-ki zwracali też uwagę na zupełnie nową infrastrukturę kolejową na wybudowanym odcinku.
- Po raz pierwszy w Trójmieście mamy układ torowy, który jest położony na wylanej płycie betonowej. To bardzo nowoczesne rozwiązanie - zauważa Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. - Tego typu płyta jest lepsza pod względem trakcyjnym i eksploatacyjnym od tradycyjnego układu, w którym pod torami są podkłady i podsypka. Tor jest dzięki temu stabilniejszy, a jazda po nich cicha i nie wywołująca drgań. Przy projektowaniu kierowało nami m.in. to, że nasza linia przebiega tuż obok ściany historycznego budynku dworcowego, zbudowanego na palach. Chcieliśmy, by eksploatacja torów nie miała zbyt wielkiego oddziaływania na tę zabudowę.
Dzień otwarty SKM Śródmieście w Gdańsku. W nowy peron wmurowano pamiątkowy akt [ZDJĘCIA]
W ramach przedłużenia linii 250 zmodernizowano też peron 3 na gdańskim dworcu głównym.
- Peron zyskał zupełnie nową nawierzchnię. Odnowiliśmy wiatę i system informacji pasażerskiej, wraz ze słupkami SOS Info. Doprowadziliśmy też ścieżki prowadzenia dla osób niedowidzących i mających trudności w poruszaniu się - wylicza Lignowski. - Udało się doprowadzić ten peron do standardu, jaki jest stosowany w Europie.
Kontrowersje budzi fakt, że nowa stacja kończy się ślepym torem, przez co pociągi jadące do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły się na niej zatrzymywać.
Przystanek SKM Śródmieście rośnie w oczach [ZDJĘCIA]
- Połączenie linii 250 z linią do Warszawy na stacji Śródmieście nigdy nie było planowane - stwierdza prezes spółki SKM. - Według koncepcji, które były opracowane już kilka lat temu, węzłem integracyjnym docelowo ma być kolejna stacja, Gdańsk Czerwony Most. Tam ma znaleźć się połączenie i możliwość przejścia pociągów SKM do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. Układ torowy na stacji Śródmieście umożliwia dalsze przedłużenie naszej linii w kierunku Orunii.
Ukończenie inwestycji planowane było początkowo na Euro 2012, ale termin zakończenia inwestycji był stale przedłużany. Przedłużenie linii numer 250 wraz z modernizacją peronu numer 3 na stacji Gdańsk Główny i budową stacji SKM Śródmieście kosztowało 70 milionów złotych. 66 procent tej kwoty pochodziło z dofinansowania unijnego. Resztę kosztów wzięły na siebie Fundusz Kolejowy oraz spółka PKPSKM w Trójmieście, która została w tym celu dokapitalizowana przez Urząd Miasta Gdańska i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Autor: Piotr Hukało
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?