Reaktywacja systemu roweru metropolitalnego Mevo. We wtorek 28.01 odbyły się kolejne konsultacje społeczne

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
W dyskusji w siedzibie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wzięło udział około 30 osób. Przemysław Świderski
W dyskusji w siedzibie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wzięło udział około 30 osób. Po tzw. dialogu technicznym z 12 potencjalnymi operatorami nowego Mevo, wkrótce ruszy dialog konkurencyjny, do którego zaproszonych zostanie tylko od 3 do 5 z nich. Cała procedura potrwa przynajmniej kilka miesięcy.

- Poprzednie spotkanie w grudniu zrobiło na nas duże wrażenie swoją merytorycznością, dlatego ponownie zaprosiliśmy Państwa do dyskusji, aby podsumować co przez ten ponad miesiąc się wydarzyło - mówił witając zgromadzonych dyrektor biura OMG-G-S Michał Glaser.

Pierwszą częścią spotkania była prezentacja efektów prowadzonych w ostatnich tygodniach rozmów z firmami, które zgłosiły się do dialogu technicznego, podwykonawcami którzy pracowali z Nextbike-iem, i mieszkańcami na wspominanych grudniowych konsultacjach.

- Mamy do dyspozycji 1193 rowery. Brakuje ok. 50 które zostały skradzione, albo są w tak złym stanie technicznym, że nie nadają się do eksploatacji. Mevo spełniło swoją zakładaną dojazdową rolę. Średni przejeżdżany dystans wynosił ok. 4 km. - mówiła Paulina Cyniak, kierownik projektu Systemu Roweru Metropolitalnego.

Przedstawiciele Obszaru podkreślali, że firmy które uczestniczyły w dialogu technicznym, nie chcą operować tylko na wspominanych ok. 1200 rowerach z Mevo 1.0, choć z pozytywnymi skutkami sprawdziły na nich swoje oprogramowania. Minimalny czas dostawy docelowej liczby ponad 4 tys. rowerów dla pomorskiego systemu, deklarowany przez firmy, to 6-7 miesięcy. W pierwszym etapie system ma zostać reaktywowany na posiadanych przez Obszar pojazdach.

Czytaj także

Wszystkie grupy uczestniczące w rozmowach są zgodne, że konieczne jest podniesienie opłat za korzystanie z systemu

Obszar sugeruje abonament miesięczny za 25 zł, ale kwestię wysokości cen ma jeszcze dodatkowo zbadać wśród mieszkańców. Wszystkie zainteresowane strony doszły też do wniosku, że w nowej odsłonie Mevo docelowo musi być systemem mieszanym. To jaki procent rowerów będzie elektryczny będzie przedmiotem dalszych analiz. Przesądzone jest także skrócenie darmowych minut w abonamencie do najpewniej 60 na dzień.

Potencjalni operatorzy Mevo zaproponowali różne techniki ładowania baterii elektrycznych jednośladów. Poprzez dotychczasowy serwis, punkty wymiany baterii, przy pomocy samoobsługowych "bateriomatów", albo przez ładowanie na stacjach.

- Tę ostatnią opcję odrzucamy, podobnie jak darmoczas, który obciąża kosztami gminy, a nie operatora. Zgodni jesteśmy co do tego, żeby elektryczne rowery można było wypożyczyć przy rozładowanej baterii - mówił Grzegorz Pawlikowski z zespołu Obszaru pracującego nad nowym Mevo.

Firmy uczestniczące w dialogu technicznym zaznaczały też, że potrzebne są dodatkowe dochody z reklam z citylightów na stacjach. Reklamy na samych rowerach są bowiem coraz mniej atrakcyjne dla reklamodawców.

Podwykonawcy, którzy współpracowali z Nextbike-iem przy pierwszej odsłonie Mevo, podkreślali w rozmowach z Obszarem także takie tematy jak: lepsze egzekwowanie kar za uszkodzenia rowerów, decentralizację serwisu i ładowania czy premiowanie wykonawcy za wyniki wypożyczeń.

Czytaj także

Wśród mieszkańców na konsultacjach społecznych poza wspomnianymi kwestiami wspólnym z operatorami i podwykonawcami, dominującymi kwestiami były te związane z podpięciem do systemu kart płatniczych i integracji z innymi systemami np. SKM.

- Za kilka lat problem rozwiąże wspólny system rozliczeń "Fala", ale do czasu jego wdrożenia rzeczywiście musimy opracować w tej kwestii jakieś czasowe rozwiązanie - odpowiadała P. Cyniak.

Przedstawiciele OMG-G-S nie chcieli deklarować dokładnego terminu powrotu rowerów na ulice pomorskich miast. - Wstępnie zakładamy, że te 1200 rowerów które mamy wróci jesienią. Najbliższe miesiące i dialog konkurencyjny dadzą nam odpowiedź czy to realny termin - mówili.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Jesteś świadkiem wypadku? Daj nam znać! Poinformujemy innych o utrudnieniach. Czekamy na informacje, zdjęcia i wideo!

Śledź na bieżąco nasz raport 24h/dobę:

INFORMACJE DROGOWE z województwa pomorskiego

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Materiał oryginalny: Reaktywacja systemu roweru metropolitalnego Mevo. We wtorek 28.01 odbyły się kolejne konsultacje społeczne - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3