Jeśli pożyczaliśmy w banku pieniądze to znajdujemy się w bazie danych Biura Informacji Kredytowej. Nawet jeżeli regularnie płaciliśmy raty.
BIK przez pięć lat przechowuje dane o klientach, jeśli spłacali zaciągnięte kredyty. Natomiast przez siedem lat przechowuje informacje o klientach, którzy nie wywiązywali się ze spłat. Dane do biura wysyłają banki. Mogą to robić bez naszej zgody.
- Na opinię niesolidnego klienta zasługuje ten, kto nie spłaca kredytu w terminie i unika kontaktu z bankiem - powiedziała rzecznik banku Raiffeisen, Aleksandra Kwiatkowska. - Taka opinia o nim trafia do bazy danych Biura Informacji Kredytowej. Raport o kliencie zawiera m.in. aktualne wysokości zobowiązań kredytowych, zmiany stanu tych zobowiązań w przeszłości, próby uzyskania kredytów w przeszłości, informacje o obrotach i stanach rachunków bankowych. W bazie danych znajdują się nawet informacje, że spłaciliśmy kredyt w terminie, ale opóźniliśmy się o miesiąc ze spłatą jednej z rat. Banki mają obowiązek aktualizować dane co miesiąc. Raz na sześć miesięcy możemy bezpłatnie sprawdzić informacje o sobie. Musimy listownie wysłać odpowiedni formularz, który znajduje się na stronie internetowej www.bik.pl. Odpowiedź otrzymamy w ciągu miesiąca. Jeżeli stwierdzimy, że dane o nas są nieprawdziwe, możemy domagać się sprostowania, ale tylko od banku, który je zamieścił nie od BIK.
Również w Związku Banków Polskich działa Rejestr Bankowy. W rejestrze nie ma jednak szczegółowych danych, a jedynie w rubryce o rzetelności znajduje się informacja pozytywna lub negatywna. - Nie jest to rejestr klientów nierzetelnych bądź rzetelnych - mówi Andrzej Wolski, zastępca dyrektora Związku Banków Polskich. - Znajdują się w nim osoby, które z różnych powodów nie spłacają swoich zobowiązań i nie można powiedzieć, że są nierzetelne. Mogą się w nim znaleźć także osoby, które podżyrowały komuś kredyt. Każdy klient banku, jeżeli ma wątpliwości może sprawdzić jaka ocena została mu wystawiona, zwracając się z wnioskiem zawierającym dane personalne. W odpowiedzi otrzyma informację, który bank wystawił ocenę i wtedy ewentualnie w nim żądać sprostowania lub usunięcia nieścisłych informacji.
Gdzie składać wniosek
Biuro Informacji Kredytowej SA Punkt Obsługi Klienta Indywidualnego
00 - 515 Warszawa ul. Żurawia 22 tel: 022 (prefix) 629 87 76
Związek Banków Polskich
00 - 375 Warszawa ul. Smolna 10a tel: 022 (prefix) 828 14 09, 826 34 19
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?