Remont stacji Gdańsk Główny. Zamkną część tunelu przy dworcu [ZDJĘCIA]

Maciej Pietrzak
Trwające od września prace na Dworcu PKP w Gdańsku Głównym spowodują w najbliższych dniach zamknięcie do końca tego roku części tunelu pod placem przydworcowym. Nowe perony mają być podwyższone, lepiej oświetlone i pokryte antypoślizgową nawierzchnią.

Konieczność rozbiórki części płyt stropowych i ścian spowoduje od środy 22 listopada zamknięcie fragmentu przejścia podziemnego pod placem przy dworcu Gdańsk Główny. Chodzi o część tunelu między wyjściem na ul. Podwale Grodzkie (przystanki autobusowe) do wyjścia na peron SKM nr 4.

Rozpoczęta we wrześniu, warta 62 mln zł przebudowa peronów dalekobieżnych oraz przejść podziemnych stacji Gdańsk Główny idzie pełną parą. Zdemontowano już m.in. tor nr 3 i zabytkowe wiaty na peronie nr 2, które po renowacji wrócą na swoje miejsce.

W najbliższych tygodniach pasażerowie pociągów i przechodzący tędy przechodnie będą musieli przyzwyczaić się do nowego sposobu poruszania się po przydworcowym terenie.

W związku z zamknięciem części przejścia podziemnego dojście na perony zapewnione będzie górą przez plac bądź przez drugi tunel prowadzący na nie bezpośrednio z budynku dworca. O to by przechodnie się nie pogubili ma zadbać oznakowanie i mapki.

- Poza wzmocnieniem bądź wymianą ścian i stropów przebudowane zostanie pomieszczenie kas SKM i powstaną nowe pomieszczenia techniczne. Dzięki przebudowie poprawi się zarówno funkcjonalność, jak i estetyka tunelu - mówił na wtorkowej konferencji prasowej Ireneusz Krzywicki, kierownik kontraktu.

Docelowo, w obu wspomnianych przejściach zaplanowano montaż w sumie czterech wind i tylu samo kompletów ruchomych schodów. Nowe perony zostaną natomiast podwyższone, lepiej oświetlone i pokryte antypoślizgową nawierzchnią. Zamontowane zostaną też na nich m.in. tablice dynamicznej informacji pasażerskiej Zniknąć mają wszystkie bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych. Całość inwestycji zakończyć się ma w styczniu 2020 r.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. za kwotę 6,33 mld zł na Pomorzu zostanie zrealizowanych w sumie 14 projektów - przypomniał we wtorek Andrzej Osipów, dyrektor regionu Północnego Centrum Inwestycji PKP SA.

Największym z nich będzie przemiana w dwutorową linię 202 od Gdyni Chylonii do Słupska. Pochłonie to blisko 2 mld zł. Inwestycja rozpocznie się w 2020 r. i potrwa trzy lata. Modernizację przejdą też m.in. linie 201 Gdynia-Kościerzyna, 207 Malbork-Gardeja, 407 Słupsk-Ustka oraz te prowadzące do portów w Gdańsku i Gdyni.
Remonty obejmą tory, stacje na tych liniach, które mają stać się bardziej przyjazne dla pasażerów, a także obiekty inżynieryjne. Wszystkie te modernizacje sprawią, że za parę lat pociągi przyspieszą, na trasie Gdynia-Słupsk nawet do 200 km/h a na pozostałych od 140 do 160 km/h.

Zobacz też: Wiceminister Kazimierz Smoliński w Gdańsku o kolejowych inwestycjach

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
I.S.
Oby tylko nie polikwidowali podjazdów do wózków czy rowerów, tak jak to robili dotychczas w związku z remontami. Windy przecież mogą się popsuć i co wtedy?! Kobiety mają dźwigać wózki z dziećmi na rękach?! Myślę, że pomysłowi architekci wezmą to pod rozwagę!
Dodaj ogłoszenie