Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Renoma odpowiedziała

Łukasz Stafiej
Łukasz Stafiej
Kończymy akcję MM pod hasłem "Mieszkańcy pytają, Renoma odpowiada". Dziękujemy za Waszą aktywność i dużą ilość zadanych pytań. Odpowiada z-ca dyrektora ZW Renoma, Sławomir Pujszo.

Jakie wymogi musi spełniać kandydat na kontrolera? Jakie testy przynależności do zawodu musi przejść?

Sławomir Pujszo: Kandydat do pracy w charakterze kontrolera biletowego musi: posiadać wykształcenie co najmniej zawodowe, bądź średnie (zależne jest to od przewoźnika), być niekaranym, posiadać bardzo dobry stan zdrowia, posiadać wysoką kulturę osobistą i być odpornym na sytuacje stresowe.

Kontroler przechodzi: podstawowy kurs oraz okresowe szkolenia z zakresu przepisów obowiązujących u danego przewoźnika, podstawowe szkolenie BHP, okresowe szkolenia BHP, szkolenia prowadzone przez psychologa, szkolenia prowadzone przez etyka, specjalistyczne szkolenia np. związane z obsługa czytników kontrolerskich.

Jakie przygotowanie do pracy w Renomie ma jej dyrektor? Czy zna specyfikę tej pracy, czy kiedykolwiek był kontrolerem?

Dyrektor Zakładu Kontroli Biletów posiada wykształcenie wyższe - jest absolwentem Politechniki Gdańskiej wydziału Zarządzania i Ekonomii. Ponadto ukończył studia podyplomowe z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz dodatkowo Rachunkowości i Finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Dyrektor nie pracował jako kontroler biletowy, zatrudniony w ZW Renoma od 1996 roku. Z-ca Dyrektora Zakładu Kontroli Biletów posiada wykształcenie wyższe - jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego Wydziału Ekonomicznego. Z-ca Dyrektora przez 4 lata pracował jako kontroler biletowy. Zatrudniony w ZW Renoma od 1996 roku.

Czy jest jakaś forma wyciągania konsekwencji wobec kontrolera, na którego wielokrotnie skarżą się pasażerowie?

W przypadku wielokrotnych skarg na kontrolera przeprowadzana jest z taką osobą rozmowa dyscyplinująca, bądź udzielana nagana z wpisem do akt. W sytuacji pojawienia się kolejnych, z kontrolerem rozwiązuje się umowę o pracę.

Czy kontrolerzy mają obowiązek zainterweniować, gdy dochodzi do np. aktów agresji, kradzieży, wyzwisk itd.?

Jak każdy obywatel kontroler powinien powiadomić o tym fakcie odpowiednie służby. Trzeba pamiętać, iż uprawnienia kontrolera ograniczają się jedynie do kontroli biletów. Często podróżni je przeceniają - kontroler nie może nikogo ukarać za palenie papierosów, czy spożywanie alkoholu. Kontrolerzy nie wystawiają mandatów, to tyko media tak twierdzą.

Ile średnio zarabia kontroler i jak podzielone jest jego wynagrodzenie?

Nie ujawniamy wynagrodzeń naszych pracowników. Możemy tylko powiedzieć, iż składają się one z podstawy i premii uznaniowej. Taka forma wynagradzania jest stosowana w wielu firmach i nie dziwi to nikogo.

Jak zakończyła się dla kontrolera sprawa, o której pisała Gazeta Wyborcza?

Sprawa jest w trakcie wyjaśniania przez policję. Do czasu jej zakończenia kontroler jest zawieszony w czynnościach - obecnie przebywa na zwolnieniu lekarskim ze względu na zły stan zdrowia psychicznego. Myślimy, iż byłoby warto zapytać dziennikarza Gazety Wyborczej, czy powtórzy lub powtórzył barwną relację gazetową, składając zeznania na policji pod odpowiedzialnością karną. Z ustaleń poczynionych przez nasza firmę wynika, iż wiele z tych rewelacji może odbiegać od prawdy. My ze swej strony prawdopodobnie wystąpimy na drogę sądową przeciwko dziennikarzowi, walcząc o dobre imię firmy.

Czy brak kandydatów do pracy nie sprawia, że obniżone są kryteria rekrutacji, a zatrudniani są po prostu wszyscy chętni?

Brak chętnych kandydatów nie może prowadzić i nie prowadzi do obniżenia kryteriów. Nie jest tak, że nikt się nie zgłasza - cały czas otrzymujemy aplikacje osób chętnych do pracy i prowadzimy rekrutację. Problemy, z którymi się borykamy dotyczą większości pracodawców. Nie korzystamy z usług firm zewnętrznych zajmujących się naborem pracowników. Nasza działalność jest bardzo specyficzna i trudno ją zaszufladkować.

Jakie są statystyki zatrudnienia - ile od początku roku było wakatów, ilu zgłosiło się kandydatów, a ilu nie zostało zatrudnionych w procesie rekrutacji?

W procesie rekrutacji odrzuca się około 30 proc. wszystkich składanych ofert. Tak naprawdę trudno mówić o wakatach, gdyż staramy się utrzymywać w miarę równy stan zatrudnienia. Rotacja jest duża, gdyż wiele osób nie wytrzymuje presji psychicznej. Szczególnie w okresie ostatniej nagonki medialnej, która wyrządziła wiele złego. Od początku roku swoje oferty pracy złożyło kilkadziesiąt osób.

Czy kontrolerów obowiązuje wzorzec ubierania się?

Wszyscy nasi kontrolerzy pracują w ubraniu cywilnym. Każdy z przewoźników reguluje sprawy związane z ubiorem w umowie, którą z nami podpisuje. Generalnie ubiór musi być czysty i schludny. Wiele zależy również od panującej pory roku. Należy pamiętać, iż większość pojazdów nie jest klimatyzowanych, a w zimie różnie bywa z ogrzewaniem.

Ile czasu pracuje najdłużej zatrudniony w firmie kontroler?

Rotacja jest duża, chociaż zdarza się, że niektóre osoby wiążą się z naszą firmą na lata. W pociągach SKM pracują kontrolerzy, którzy są z nami od 14 lat. Bardzo chętnie korzystamy z ogromnego doświadczenia takich osób i zdarza się, że przechodzą do pracy w biurze. Obecny kierownik oddziału w Gdańsku pracował jako kontroler 15 lat.

**
Czytaj też:

Akcja MM: Pasażerowie pytają, Renoma odpowiada Debata o Renomie: Społeczeństwo broni złodziei? Nie chcemy Renomy - pikieta w Gdańsku [wideo] Bilet w jedną stronę dla Renomy

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto