Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja drogowa na Morenie. Nowa linia tramwajowa ma ruszyć we wrześniu [ZDJĘCIA]

Maciej Pietrzak
Przedostanie się pieszego czy rowerzysty z jednej na drugą stronę kilku głównych ulic Moreny może zająć nawet kilka minut. Nadzorująca inwestycję spółka GIK broni się, że takie rozwiązania były konieczne, a ich sens mieszkańcy zobaczą, gdy ruszą tramwaje.

3,6 km długości, 5 nowych przystanków, 116 mln złotych na budowę - tak w liczbach wygląda nowa linia tramwajowa łącząca dwa wielkie osiedla Piecki-Migowo (popularnie zwane Moreną) i Siedlce.

Jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku ma zostać oddana do użytku we wrześniu. Linia ukończona jest już niemal w 90 proc., im bliżej jednak terminu zakończenia budowy, tym pojawia się więcej zastrzeżeń co do jej otoczenia.

Tramwaj na Morenę. Jak powstaje torowisko? ZDJĘCIA

- Przy okazji budowy linii tramwajowej na Morenę są wykonywane liczne remonty i rozbudowy infrastruktury drogowej. Niestety, jak pokazała praktyka, wiele zmian zostało wprowadzonych tak, że zamiast ułatwić życie mieszkańcom, utrudnią je - napisał w liście do naszej redakcji Czytelnik pan Maciej Kosiedowski.

Mieszkańcy widzą problemy

Niedociągnięcia i absurdy są zauważalne zarówno z perspektywy pieszego, rowerzysty, jak i kierowcy. Dotyczą one głównie funkcjonowania sygnalizacji świetlnej i rozlokowania przejść dla pieszych i przejazdów dla cyklistów. Mieszkańcy Moreny obawiają się, że zbiegnięcie się inauguracji linii z początkiem roku szkolnego we wrześniu spowoduje komunikacyjny chaos na osiedlu.

Pieszym przede wszystkim nie podoba się zamontowanie dwóch sygnalizacji i przeniesienie przejścia przy skrzyżowaniu ulic Belgradzkiej i Rakoczego. Wydłużyło to o kilka minut drogę do kościoła i pobliskiego marketu. Nasz Czytelnik podkreśla, że wystarczy zrobić przejścia po obu stronach ul. Belgradzkiej.

Choć chwalone jest zamontowanie świateł na wyjątkowo niebezpiecznym skrzyżowaniu ulic Rakoczego i Bulońskiej, to nie ma szans, aby przejść ani przejechać na rowerze z jednej na drugą stronę ulicy w czasie jednej zmiany sygnalizacji.

- Problem można by spróbować rozwiązać, dodając fazę zielonego światła dla pieszych/rowerzystów między fazą dla skręcających w Bulońską z kierunku Potokowej i fazą dla skręcających w nią od strony Jaśkowej. Wydłuży to chwilę czekanie na zielone dla tych drugich, ale sprawi, że nie trzeba będzie czekać ponad 2 minuty, by przejść przez ulicę - sugeruje pan Maciej.

Jakie problemy mają kierowcy?

Kierowcom najbardziej dokucza zlikwidowanie małego ronda. Wyjazd z ul. Warneńskiej w kierunku ul. Potokowej wcześniej wymagał wyłącznie ustąpienia pierwszeństwa pojazdom na ul. Rakoczego i przejazdu przez rondo. Teraz dołożono na wyjeździe światła, a ponieważ rondo zlikwidowano, wyjazd możliwy jest tylko w prawo. Jeśli zatem chcemy jechać w kierunku ul. Potokowej, wymaga to nadłożenia drogi i przejechania przez pięć sygnalizatorów.

Gdańskie Inwestycje Komunalne, czyli instytucja koordynująca całą inwestycję, podkreśla, że wątpliwości mieszkańców co do takich a nie innych rozwiązań infrastruktury drogowej rozwieją się, gdy nową linią ruszą tramwaje.

- Większość tych spraw była już omawiana. Rozwiązania zamienne spowodowane wprowadzeniem nowej linii tramwajowej w istniejący układ komunikacyjny uwzględnia wymogi organizacji i płynności ruchu wszystkich jego uczestników - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Spółka nie pozostaje jednak głucha na kolejne uwagi mieszkańców Moreny. Na odbywającej się dzisiaj cyklicznej Radzie Budowy zastrzeżenia będą ponownie omawiane z wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za stworzenie nowej linii: Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, Zarządem Dróg i Zieleni, Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska i wykonawcą budowy, czyli firmą MTM. Czasu na ewentualne poprawki jest niewiele, linia ma maksymalnie ruszyć 30 września.

Co w najbliższym czasie zmieni się na budowie?

W ten weekend kierowców czekają utrudnienia na ul. Rakoczego związane z kolejnymi asfaltowaniami. Ruch w kierunku ul. Kartuskiej, na odcinku od ul. Wyrobka do Jaśkowej Doliny, przełożony zostanie na PAT, czyli pas autobusowo-tramwajowy. Podobne prace będą się toczyć w najbliższych tygodniach jeszcze na Jaśkowej Dolinie i Bulońskiej. Wszystkie remonty mają zakończyć się w ciągu miesiąca. Już w ponad 90 proc. są gotowe dojazdy do PKM stworzone w ramach nowej linii tramwajowej na Węźle Brętowo i Kiełpinek oraz Węźle Jasień.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto