„Sołdek” przeszedł kompleksowe naprawy, pierwsze od 35 lat, w Gdańskiej Stoczni "Remontowa". Jednostce m.in. wymieniono stal na poszyciu i konstrukcji, ponownie pomalowano kadłub, wyremontowano ładownie, wykonano też konserwację komina głównego. Po remoncie statek został przyholowany na dawne miejsce przez dwa pchacze, bo jednostka samodzielnie już się nie porusza.
Sołdek wrócił na swoje miejsce. Co ze zwiedzaniem?
Na razie nie można zwiedzać „Sołdka”. Będzie to możliwe najwcześniej za kilka miesięcy. Trwają bowiem prace nad nową wystawą stałą „Sołdek i jego czasy”, która będzie opowiadać o historii polskiej techniki okrętowej.
Remont statku był możliwy dzięki środkom z projektu „2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” oraz dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Całkowity koszt projektu to ponad 2 mln euro, z czego Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku otrzymało dofinansowanie w wysokości powyżej 700 tys. euro.
„Sołdek" jest pierwszym zbudowanym w Polsce po II wojnie światowej statkiem pełnomorskim. Nosi imię przodownika pracy ze Stoczni Gdańskiej, trasera Stanisława Sołdka. Statek jest rudowęglowcem, napędzanym czterocylindrowym silnikiem parowym. 22 października 1949 roku "Sołdek" pod dowództwem kapitana Zbigniewa Rybiańskiego udał się w swój pierwszy rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Do 2 stycznia 1981 roku "Sołdek" odbył 1479 podróży morskich. W ciągu 31 lat statek przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów. Obecnie jest jest placówką muzealną, należy do Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
Zobacz także:
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?