Od 2016 roku na trasach naszego województwa można zaobserwować budujący trend - spada liczba wypadków i rannych w nich osób. Zmieniającą się niemal co rok sinusoidą jest za to liczba ofiar śmiertelnych w tych zdarzeniach. Generalnie jednak, patrząc na statystyki z całej kończącej się dekady, to można stwierdzić, że przy poziom bezpieczeństwa na naszych drogach poprawił się znacznie.
- Mówiąc o bezpieczeństwie na drogach warto patrzeć właśnie na dłuższy okres czasu taki jak dekada. Na Pomorzu przez ostatnie 10 lat liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach spadła niemal o połowę. Składa się na to wiele czynników choćby wciąż polepszająca się infrastruktura z takimi elementami jak profilowane łuki dróg czy doświetlane przejścia dla pieszych - mówi kom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Mniej wypadków i rannych na Pomorzu
W ostatnim pełnym, 2018 roku, na Pomorzu doszło do 2504 wypadków, o ponad 100 mniej niż rok wcześniej. O 150 osób mniej zostało w tych zdarzeniach również rannych. Ofiar śmiertelnych było w 2018 r. 146 przy 134 w roku 2017, ale np. jeszcze w 2015 było ich dużo więcej bo 170.
Najtragiczniejszych w skutkach wypadków na Pomorzu jest i tak dużo mniej niż w skali kraju czy w porównaniu do innych województw.
Jak podaje Urząd Statystyczny w Gdańsku na 100 wypadków 5,8 z nich miało ofiary śmiertelne. To najniższy wynik w kraju. Wskaźnik ten dla całej Polski wynosi 9, a dla najgorszego w tym zestawieniu sąsiedniego województwa kujawsko-pomorskiego aż 17,6.
Więcej drobnych kolizji i stłuczek, dłuższe korki
O ile wypadków zdarza się coraz mniej to niestety co roku o kilka-kilkanaście procent rośnie liczba drobnych kolizji i stłuczek. Efekty widać chociażby na mocno przeładowanej Obwodnicy Trójmiasta, gdzie niemal każde, nawet najmniejsze zdarzenie powoduje ogromne korki.
Bezpieczeństwo na drogach na Pomorzu. Gdzie jest najgorzej?
Ciekawie prezentują się też dane dotyczące pomorskich powiatów. W 2017 roku tych szczególnie niebezpiecznych było aż sześć - tczewski, malborski, kartuski, gdański, kościerski i człuchowski. W 2018 r. ta „czarna lista” skurczyła się do trzech ostatnich wymienionych.
Zdecydowanie najczęściej do wypadków dochodziło w powiecie kościerskim, na drugim biegunie, czyli najbardziej bezpieczne, są te na wschodniej i zachodniej granicy województwa, czyli nowodworski i lęborski. W nich liczba wypadków jest ok. pięć razy mniejsza niż na drogach w sercu Kaszub.
- Jeśli chodzi o na dane dotyczące wypadków w powiatach nie sposób nie wspomnieć o trasie S7 w pow. nowodworskim, czyli przykładzie właśnie poprawiającej bezpieczeństwo dobrej infrastruktury. Ogólnie wypadków mniej jest w tych częściach województwa gdzie funkcjonują trasy przelotowe i oczywiście występuje mniejsze natężenie ruchu. Na to, że najwięcej wypadków mamy w centrum Kaszub, czyli m.in. powiecie kościerskim, wpływ mają przede wszystkim kręte drogi i ich długie odcinki leśne. Przez to choćby zimą są mocniej oblodzone - dodaje J. Skrent.
Jesteś świadkiem wypadku? Daj nam znać! Poinformujemy innych o utrudnieniach. Czekamy na informacje, zdjęcia i wideo!
- Przyślij je na adres [email protected]
- Wyślij za pomocą naszego Facebooka: Dziennik Bałtycki
- Dołącz do grupy Wypadki i utrudnienia - pomorskie
- Wpisz komentarz na forum pod artykułem;
Masz informacje? Redakcja Dziennika Bałtyckiego czeka na #SYGNAŁ
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?