Mieszkańcy oraz aktywiści społeczni od wielu miesięcy sprzeciwiają się budowie parkingu na końcy Podwala Staromiejskiego.
We wrześniu 2018 roku spółka Immo Park Gdańsk sp. z o.o., będąca częścią portugalskiej grupy Mota-Engil, wygrała przetarg na budowę czterech parkingów kubaturowych w Gdańsku w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Oprócz Podwala Staromiejskiego mają one powstać na Podwalu Przedmiejskim, Targu Węglowym i na Długich Ogrodach. Powstać mają łącznie 1202 miejsca parkingowe.
Wartość inwestycji opiewa na sumę 166 282 602,47 zł brutto, z czego 41 613 539,98 zł dopłaci miasto. Umowa przewiduje, że do końca września 2058 roku parkingami zarządzać będzie inwestor.
Na czas budowy parkingu, z Podwala Staromiejskiego ma zostać usunięty kamienny pomnik "Tym co za polskość Gdańska".
Planom sprzeciwiają się mieszkańcy. Zwracają uwagę na m.in. konieczność wycinki drzew oraz ingerencję w zabytkową tkankę architektoniczną. Obawiają się, że przez budowę podziemnego parkingu kamienice i zabytki może spotkać podobny los, co Bazylikę Św. Mikołaja, która od ponad roku pozostaje zamknięta z powodu uszkodzeń i możliwości zawalenia.
Petycja
W tym tygodniu grupa mieszkańców złożyła petycję z prośbą o wstrzymanie budowy. Podpisało się po nią ok. 600 osób. Pismo zaadresowane jest do prezydent Gdańska, przewodniczącej Rady Miasta Gdańska, Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Wojewody Pomorskiego oraz Marszałka Województwa Pomorskiego.
- Jako mieszkańcy Śródmieścia jesteśmy temu przeciwni, by w dobie problemów klimatycznych wycinać drzewa. Uważamy, że inwestycja niesie dużo zagrożeń dla zabytków i ekologii. Drzewa są teraz na wagę złota. Mamy negatywną opinię Rady Dzielnicy Śródmieście wobec tej inwestycji - mówi radny dzielnicy Śródmieście oraz inicjator petycji Wojciech Rudnicki.
Radni komentują
Petycję komentują miejscy radni reprezentujący okręg drugi, obejmujący Śródmieście.
- Jako gdańszczanka, Polka i mieszkanka planety Ziemia, a także osoba głosująca za apelem w sprawie ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego, zawsze jestem przeciwna wycinkom drzew. Mało tego, składałam interpelację o liczne nowe nasadzenia wzdłuż al. Havla, tak, by stworzyć piękna aleję. Projekt budowy parkingu kubaturowego przy ul. Podwale Staromiejskie jest na etapie uzgodnień u wojewódzkiego konserwatora zabytków. Ufam, że jeśli pan konserwator dopatrzy się w projekcie jakiegokolwiek zagrożenia, wyda decyzję odmowną. Jeśli natomiast będzie pozytywna, będę z całą mocą apelować do pani prezydent o zachowanie drzew, być może przez przesadzanie w inne miejsce - mówi radna klubu Wszystko dla Gdańska Katarzyna Czerniewska.
- To Rada Miasta poprzedniej kadencji zaaprobowała budowę parkingów. Istnieje oczywiście ciągłość pomiędzy decyzjami Rady Miasta Gdańska z poprzedniej i obecnej kadencji. W obecnej kadencji jeszcze nie stanęliśmy przed głosowaniem nad poparciem tej inwestycji. Obecnie, los umowy z inwestorem, jest w rękach pani prezydent Aleksandry Dulkiewicz oraz pośrednio w rękach konserwatorach zabytków - mówi radna Kamila Błaszczyk z Koalicji Obywatelskiej.
- Temat budowy parkingów kubaturowych jest bardzo istotny dla mieszkańców Śródmieścia, co jest szczególnie widoczne na przykładzie protestów społeczników, organizacji FRAG czy członków Rady Dzielnicy Śródmieście. Sam pomysł budowy parkingów kubaturowych w ścisłej zabudowie Głównego i Starego Miasta jest chybiony. Wprowadzamy ruch samochodowy - najczęściej turystyczny w historyczną zabudowę miasta, co będzie wiązało się z większym zanieczyszczeniem spalinami, hałasem i utrudnieniami dla mieszkańców, zamiast zatrzymać go na obrzeżach miasta. Parking kubaturowy przy Podwalu Staromiejskim budzi, co zrozumiałe, największe protesty. Plan jego budowy zawiera w sobie między innymi ingerencję w historyczną zabudowę, wycinkę wieloletnich drzew czy przeniesienie ważnego dla wszystkich mieszkańców pomnika "Tym co za Polskość Gdańska" - komentuje radny Prawa i Sprawiedliwości Przemysław Majewski. - Dziwię się, że władze miasta zgadzają się na taką zabudowę, jednocześnie deklarując zrównoważony rozwój miasta czy dbałość o ekologię. Jako nowy radny miasta będący w komisjach zagospodarowania przestrzennego oraz zrównoważonego rozwoju będę stanowczo sprzeciwiał się budowie takich parkingów w tej lokalizacji.
Urząd czeka na zdanie konserwatora
Biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku informuje, że władze wraz z inwestorem czekają na stanowisko Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- Na tym etapie jest to organ kompetentny do podejmowania decyzji w kwestiach, których dotyczy petycja. To inwestor składa do PWKZ wymagane dokumenty i ubiega się o pozytywną decyzje dla konkretnego etapu postępowania. Umowa koncesji na budowę parkingów kubaturowych została podpisana w październiku 2018 r. i wówczas mieliśmy wszystkie niezbędne uzgodnienia z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz z gestorami. Wszystkie stanowiska, w tym również te dotyczące zastosowanych technologii w jakiej miałyby być budowane parkingi, były wtedy pozytywne. Musimy działać w ramach obowiązujących przepisów, a te wyraźnie wskazują jaka jest kolejność podejmowanych decyzji oraz jakie są kompetencje poszczególnych organów - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnik zwraca uwagę, że budowa parkingów kubaturowych jest jednym z elementów szerszej polityki miasta. Ma ona na celu stworzenie z przestrzeni Śródmieścia strefy bardziej przyjaznej dla mieszkańców poprzez np. nowe wyłączania z dostępności samochodów czy ścieżki rowerowe, co bez schowania samochodów pod ziemię będzie trudne do zrealizowania.
Racje inwestora
Przedstawiciel inwestora, Krzysztof Król, uspokaja mieszkańców:
- Wokół inwestycji skumulowało się wiele emocji, które należy uspokoić: Jeżeli jako lokalizacje referencyjne wskazuje się wybrane europejskie miasta, to należy mieć na uwadze, że miasta te od lat przygotowywały infrastrukturę publiczną (w tym i parkingową), dzięki której możliwe staje się tworzenie przestrzeni miejskich o wiele bardziej przyjaznych dla mieszkańców i turystów. Wszystko jednak należy wykonywać we właściwym czasie i kolejności. Nie można likwidować miejsc parkingowych, tworząc wyższej jakości przestrzeń dla mieszkańców i rozwijać strefy ograniczonego ruchu bez uprzedniego stworzenia infrastruktury, która uporządkuje ruch i pozwoli skierować ruch samochodowy do podziemnych miejsc postojowych - mówi.
- Tworzenie plant miejskich to wspaniała idea, którą miasto również stopniowo realizuje. Przygotowywana przez nas forma zagospodarowania zieleni na Podwalu Staromiejskim pozwoli przedłużyć planty o część Podwala, która obecnie nie może się poszczycić terenem zielonym na europejskim poziomie, zbliżonym chociażby do tej, która została stworzona na Placu Kobzdeja. Realizacja inwestycji stworzy możliwość zagospodarowania w przyszłości zielenią terenu parkingu naziemnego pomiędzy ulicami Lawendową i U Furty, dzięki czemu możliwa byłaby ciągłość plant wzdłuż Podwala Staromiejskiego - dodaje Krzysztof Król.
Działania FRAG-u
To nie pierwsza próba wpłynięcia na władze miasta i inwestora ze strony mieszkańców. W połowie roku Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej złożyło dwa obywatelskie projekty uchwał, których celem była zmiana planu miejscowego dla Podwala Staromiejskiego i Długich Ogrodów. Na wrześniowej sesji Rady Miasta Gdańska projekty zostały zdjęte z porządku obrad, a Komisja Zagospodarowania Przestrzennego wystąpiła o dodatkową opinię prawną.
POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:
- Kalendarz niedziel handlowych w 2019 roku. Sprawdź!
- Dyskonty nie będą mogły sprzedawać produktów marek własnych?
- Po raz trzeci padła główna wygrana w "Milionerach"!
- TOP 100 największych firm na Pomorzu [RANKING]
- Tak mieszka Robert Lewandowski [zdjęcia]
- Nauczyciel płakał, jak poprawiał. Zobacz najlepsze teksty uczniów i nauczycieli
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?