Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefy "tempo 30" w Trójmieście. Czy będzie ich więcej?

J.Wierciński, K.Pisera
Kierowcy muszą się przyzwyczaić, że w Trójmieście będzie przybywać tzw. stref tempo 30. To te, gdzie prędkość pojazdów jest ograniczona do 30 km na godzinę. Zdaniem ekspertów, to świetne rozwiązanie, bo ruch odbywa się bardziej płynnie.

W 2014 roku Gdańsk planował rozszerzyć ograniczenia do około połowy wszystkich ulic w mieście, a w najbliższych latach nawet do ponad 70 proc.

- Dziś ograniczenia obowiązują na 46 procent ulic w mieście, w ostatnich dziewięciu miesiącach wprowadziliśmy je między innymi w Oliwie, Żabiance i Osowej. Długa zima sprawiła, że więcej pieniędzy niż zakładaliśmy musieliśmy przeznaczyć na odśnieżanie, ale choć strefy z reguły nie ograniczają się do znaków drogowych i oznaczają także progi spowalniające, planujemy rozszerzyć je do grudnia o jeszcze kilka procent - zapowiada Katarzyna Kaczmarek z Zarządu Dróg i Zieleni.

Wolniej jadą także rowery. Ograniczenia prędkości dla jednośladów nie podoba się trójmiejskim rowerzystom.

Na sopockim dolnym tarasie ograniczenia prędkości funkcjonują niemal od roku i jak podkreślają urzędnicy, sprawdzają się doskonale.
- Ruch jest tu teraz zdecydowanie spokojniejszy, zachęciło to wielu mieszkańców, by się przesiąść na rower - relacjonuje Magdalena Jachim, rzecznik magistratu w Sopocie.

Strefy "tempo 30" od przyszłego roku planuje tworzyć także Gdynia, na początek w Śródmieściu. - Ograniczenie prędkości nie obejmie wszystkich ulic w Śródmieściu. Niemożliwe jest włączenie do tej strefy głównych ulic o dużym natężeniu ruchu, takich jak Świętojańska czy Władysława IV - tłumaczy Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.- "Tempo 30" zostanie wprowadzone na mniej uczęszczanych przez kierowców trasach. Te ulice mogą stanowić atrakcyjną trasę dla rowerów, bo w Śródmieściu nie ma miejsca na budowę wyodrębnionych dróg dla cyklistów - dodaje.

O utworzenie strefy "tempo 30" w Gdyni już w ubiegłym roku zabiegało lokalne środowisko rowerzystów. Dziś podtrzymują stanowisko, że ograniczenie prędkości w Śródmieściu jest potrzebne, zwłaszcza na głównych ulicach, czyli tam, gdzie urzędnicy takiego rozwiązania nie widzą.

O tym, że ruch na ulicy Świętojańskiej wymaga uspokojenia - mówi Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Jak to zrobić? - CZYTAJ więcej na

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto