Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka Kolej Miejska [7 cudów Trójmiasta - nominacja]

Redakcja
Szybką Kolej Miejską w Trójmieście bez wątpienia można nazwać cudem. Jest to jedyny w Polsce w pełni wykształcony typ komunikacji. Dzięki niemu Gdańsk, Gdynia, Sopot i okolice są bardzo dobrze skomunikowane.
7 cudów Trójmiasta: Zobacz nominowanych i zgłoś swoje propozycje

Jak funkcjonują popularne "eskaemki" wie chyba każdy. Warto jednak zapoznać się z bogatą historią tego innowacyjnego tworu.

157 lat cudu

Początek SKM w Gdańsku datuje się na 19 lipca 1852 roku, gdy w powstała w ramach budowy połączeń Królewskich Kolei Wschodnich. Na początku trasa kończyła się na Tczewie a w 1859 powstała nitka w stronę Sopotu i Wejherowa, która łączyła Stargard Szczeciński z Gdańskiem. Do tego doszła jeszcze linia do Starej Piły i Kartuz a także sieć kolei wąskotorowych, której szczątki istnieją do dziś i mają w przyszłości być podwalinami pod Kolej Metropolitalną.

Rozwój SKM to okres tuż przed pierwszą wojną światową, gdy zbudowano osobne tory na linii Gdańsk-Wejherowo. Stały się one głównym miejscem ruchu na odcinku do Sopotu. Prace przerwał jednak wybuch wojny.

Powojenny rozwój

Podczas odbudowy Gdańska i Gdyni ze zniszczeń wojennych, wraz z odbudową infrastruktury portowej i stoczniowej, ze względu na słabość komunikacji miejskiej i sprzyjające warunki geograficzno-urbanistyczne, podjęto decyzję o stworzeniu linii kolei miejskiej łączącej Trójmiasto.

Kolejny etap rozwoju kolej miejskiej, oczywiście nie będącej dzisiejszą Szybką Koleją Miejską, ale jej matką, to okres powojenny. Pierwsze zmianki o SKM pojawiły się w 1947 roku, gdy prof. Roman Podolski opracował wykorzystanie wspomnianego wcześniej XIX-wieczego torowiska. Padło jednak na inny pomysł, znacznie odważniejszy, który wprowadził w życie budowę wydzielonego torowiska na odcinku Gdańsk-Gdynia.

Jako pierwszy oddano odcinek Gdańsk Główny - Nowy Port, na którym pierwsze pociągi kursowały już w 1951 roku. Rok później uruchomiono regularne kursy z Wrzeszcza i Oliwy do Sopotu. Wreszcie w 1953 przedłużono trasę do Gdyni Głównej.

W 1955 roku doszło do epokowej dla SKM zmiany. Dzięki elektrowoźni w Gdyni Chyloni nastąpiła elektryfikacja torów i lokomotywy parowe na zawsze poszły w niepamięć. Jak podają statystycy, w połowie lat 60. z usług Szybkiej Kolei Miejskiej dziennie korzystało ponad 250 tysięcy pasażerów!

Najlepszy środek komunikacji miejskiej?

W kolejnych latach powstawały nowe przystanki, nowe połączenia, nawet poza Trójmiasto. Z ciekawostek warto dodać, że pierwsza linia SKM Gdańsk Główny-Nowy Port, przestała istnieć w 2005, gdy zamknięto ją z powodu bardzo niskiej ilości podróżnych, głównie ze względu na tramwaje nr 8 czy 15.

Dziś, oprócz trasy Gdańsk-Wejherowo, SKM obsługuje wiele innych miast województwa pomorskiego a nawet województw sąsiednich. Pociągi kursują do Lęborka, Słupska czy Tczewa, wcześniej także do Malborka, Elbląga, Iławy, Smętowa i Laskowic Pomorskich.

Z danych statystycznych zdecydowanie wynika, że SKM jest nie do przecenienia. Dziennie przewozi ok. 130 tysięcy pasażerów, co stanowi aż 19 proc. całego ruchu w Trójmieście! To oczywiście jeden z wielu argumentów za uznaniem SKM za cud Trójmiasta.



Patroni plebiscytu 7 cudów Trójmiasta

Jan Kozłowski
Marszałek
Wojciech Szczurek
Prezydent Gdyni
Paweł Adamowicz
Prezydent Gdańska
Jacek Karnowski
Prezydent Sopotu
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szybka Kolej Miejska [7 cudów Trójmiasta - nominacja] - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto