Agnieszka Fijałkowska
- Wprowadzając najnowsze technologie cyfrowe do kolejnictwa, podnosimy poziom bezpieczeństwa, zwiększamy międzynarodową konkurencyjność polskich firm i tworzymy nowe miejsca pracy dla młodego pokolenia. Pociągi, które się nigdy nie spóźniają, to już w obliczu technologicznych zmian nie jest jedynie wizja przyszłości, ale dzięki cyfryzacji - już bliska rzeczywistość. Poprzez komunikację z centrum serwisowym i przekazywanie danych z czujników systemy komputerowe mogą na bieżąco analizować m.in. zużycie części i eliminować potencjalne awarie. Tak zaawansowane technologicznie składy będą jeździć po torach np. w rejonie Nadrenii Północnej-Westfalii już w 2018 roku. Przewiduje się, że ich dostępność będzie wynosić ponad 99 proc. - powiedział Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility, podczas prezentacji raportu „Transformacja cyfrowa kolei”. Raport powstał dzięki współpracy między sektorem nauki i biznesu, wspieranej przez firmę Siemens sp. z o.o. oraz fundację ProKolej.
TRAKO 2017 w Gdańsku. Targi kolejowe w AmberExpo [ZDJĘCIA]
Kolej przed ponad 100 laty wyznaczała kierunek innowacji w gospodarce. Potem została wyparta przez transport samochodowy i znalazła się poza nurtem nowych technologii. Teraz do niego wraca.
- Przedsiębiorstwa kolejowe i przemysł produkujący dla branży uruchomiły potężne programy inwestycyjne, inkubatory start-upów, zaprosiły do współpracy naukowców i specjalistów z sektora R&D - tworzenia własnych innowacji - powiedział Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.
Tylko u naszych zachodnich sąsiadów Grupa Deutsche Bahn zamierza w tym i przyszłym roku na cyfryzację wydać ponad 1 mld euro.
Z doświadczeń niemieckich firm mogą skorzystać polskie firmy, a także nawiązać z nimi współpracę. W ramach targów Trako odbyła się polsko-niemiecka giełda kooperacji, gdzie swoją ofertę prezentowały firm z Badenii-Wirtembergii, Berlina-Brandenburgii oraz Saksonii. Przez siedem godzin przedsiębiorcy z obu krajów prowadzili rozmowy biznesowe. Wieczorem w Europejskim Centrum Solidarności odbywa się „Niemiecki wieczór techniki kolejowej”. Oba wydarzenia zorganizowała Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa.
Nowe technologie na kolei mogą złagodzić skutki problemu, z jakim kolej w Polsce się boryka.
- Mamy trudności z przekonaniem młodych ludzi do pracy na kolei. Oni funkcjonują w sferze elektronicznej, nie mechanicznej, z jaką kojarzy się kolej - mówił Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska. - W Polsce ponad 50 proc. maszynistów na ponad 55 lat.
Następców brakuje. Może przyciągną ich nowe technologie wdrażane w branży.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?