Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew: ruszają testy wspólnego dla Pomorza biletu elektronicznego

(PZ)
UM Tczew
Tczewianie, korzystający z autobusów komunikacji miejskiej, znajdą w nich wkrótce specjalne uchwyty będące jednocześnie urządzeniami służącymi do testowania systemu biletu elektronicznego, wspólnego dla Pomorza.

Rozpoczynające się działanie to pierwszy widoczny dla pasażerów etap pilotażu w ramach projektu Interconnect na Pomorzu. Polega on na rozwieszeniu specjalnych identyfikatorów (w formie uchwytów dla pasażerów) w autobusach, tramwajach, trolejbusach i pociągach w wybranych częściach województwa pomorskiego. Każdy taki uchwyt czy tabliczka zawiera kod QR oraz etykietę NFC. Zakodowane w nich są informacje o pojeździe oraz stacji.

Pilotaż jest prowadzony na dwóch trasach komunikacji publicznej. Jedna linia łączy Słupsk z Trójmiastem, druga natomiast Starogard Gdański z Trójmiastem, a konkretnie z Gdynią. Uchwyty stopniowo pojawiać się będą we wszystkich środkach transportu publicznego w następujących miastach: Słupsku, Gdyni, Gdańsku, Sopocie (obsługiwanym komunikacyjnie przez przewoźników z Gdańska i Gdyni), w Tczewie i Starogardzie Gdańskim, a także na trasie PKM do Kartuz.

- W następnym etapie pilotażu w pojazdach pojawią się także testerzy, czyli osoby, których zadaniem będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu - informuje Katarzyna Wośko z firmy Innobaltica, odpowiadającej za wdrożenie systemu e-biletu. - Będą one miały kilka zadań. Np. przykładając swój smartfon ze specjalną aplikacją do kodu QR lub do etykiety NFC, będą się łączyć z tzw. portalem organizatora transportu, gdzie zintegrowane zostaną dane o przystankach. Komunikat ze smartfonu testera zweryfikuje, czy dany przystanek został poprawnie zapisany w bazie danych. W ten sposób powstanie pełna, ujednolicona baza przystanków wielu organizatorów transportu publicznego, zweryfikowana przez testerów.

Kolejnym zadaniem dla testujących elementy nowego systemu będzie analizowanie, czy zainstalowane w pojazdach elementy infrastruktury w pojeździe są przyjazne dla ludzi, czy aplikacja dla pasażerów jest przejrzysta i intuicyjna, czy nowa procedura zakupu biletu nie sprawia problemów i jest akceptowalna społecznie.

- Dla organizatorów pilotażu równie ważne, co praca testerów, jest codzienne sczytywanie kodów QR oraz tagów NFC przez wszystkich, tzw. zwyczajnych pasażerów komunikacji miejskiej - dodaje Katarzyna Wośko. - Treści ukryte pod adresem, do którego prowadzi kod lub tag będą się regularnie zmieniały. Aby zachęcić Pomorzan do tej czynności, zdradzimy tylko, że ukryte tam będą m. in. konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

W ciągu całego okresu pilotażu będą trwały prace nad automatyzacją wybranych czynności, jakie pasażer jest obecnie zmuszony samodzielnie wykonać w czasie podróży: wybór godziny odjazdu poszczególnych środków transportu, dotarcie na właściwy przystanek, zakup poszczególnych biletów. Oznacza to, że docelowo wykonywanie tych czynności będzie wspomagane przez system sensorów i aplikacje na smartfon, co zgodnie z zamierzeniem ma ułatwić i uprzyjemnić pasażerom podróż.

Rekrutacja tzw. testerów i współpraca z nimi będzie przebiegała wielotorowo. Jedna grupa (testerzy A) to osoby, które swoją pracę będą wykonywały w pełnym wymiarze czasu pracy (około 8 godz. dziennie) i będą miały do zrealizowania określone zadania czy scenariusze podróży. Grupa B to osoby, które w ramach swoich zwykłych podróży realizować będą pewne zadania - niejako „przy okazji”. I trzecia grupa - testerzy C - to osoby, które do pilotażu przyłączą się w ostatnim etapie jego trwania, a więc w drugiej połowie 2019 r. Będą one poruszać się w ruchu międzynarodowym i sprawdzą, jak działają nowe rozwiązania na trasie województwo pomorskie - podróż promem do Karlskrony - region Blekinge.

Osoby, które są zainteresowane uczestniczeniem w pilotażu w charakterze testerów, proszone są o przesłanie maili ze zgłoszeniami pod adres: [email protected]. Na ten adres można także wysyłać wszelkie uwagi związane z tematem integracji biletowej na Pomorzu oraz z działaniem pilotażu.

Dodajmy, że docelowo Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności ma nie tylko zintegrować systemy sprzedaży biletów wszystkich organizatorów i operatorów działających na rynku transportu publicznego na Pomorzu, w tym z Grupy PKP S.A., ale także połączyć je z systemami w Szwecji, Niemczech czy Danii. Płacenie za przejazdy środkami komunikacji ma być przejrzyste i nowoczesne. Zaproponowane przez system optymalne rozwiązania komunikacyjne mają nie tylko skrócić czas przejazdu, ale także obniżyć koszty podróży. Do końca 2020 r. system wspólnego biletu ma zacząć obowiązywać jeszcze nie w całym województwie, ale na pewno obejmie samorządy od Tczewa przez Trójmiasto po Słupsk.

Tczew NaszeMiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto