MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Terminal i setki miejsc pracy

Jacek Sieński
Andrzej Kasprzak (z lewej) i James Sutcliffe - toast na dobry początek.
Fot. Grzegorz Mehring
Andrzej Kasprzak (z lewej) i James Sutcliffe - toast na dobry początek. Fot. Grzegorz Mehring
Ogromny terminal kontenerowy, w którym za niecałe cztery lata będzie przeładowywać się co roku 500 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych, zbuduje w gdańskim Porcie Północnym brytyjska firma Deepwater Container ...

Ogromny terminal kontenerowy, w którym za niecałe cztery lata będzie przeładowywać się co roku 500 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych, zbuduje w gdańskim Porcie Północnym brytyjska firma Deepwater Container Terminal Gdańsk SA.

Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, i James Sutcliffe, prezes DCT, podpisali wczoraj w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku umowę umożliwiającą rozpoczęcie w tym roku robót budowlanych.

Terminal kontenerowy w Porcie Północnym ma być budowany w dwóch etapach. W pierwszym powstanie sztuczny usypany pirs, w postaci prostokątnego półwyspu wychodzącego w morze. Będą na nim znajdować się place manewrowe z suwnicami kontenerowymi i place składowe do magazynowania kontenerów. Przy nabrzeżach pirsu o łącznej długości 600 m zlokalizowane zostaną stanowiska przeładunkowe dla największych statków kontenerowych, jakie mogą wpływać na Bałtyk.

Drugi etap budowy terminalu obejmie zwiększenie liczby stanowisk dla kontenerowców. Pozwoli to na wzrost możliwości jego możliwości przeładunkowych do 1 mln TEU. W przyszłości powstanie jeszcze baza promów pasażersko-samochodowych, a obok terminalu, od strony lądu, zbudowane zostanie portowe rozległe centrum logistyczne. Będzie ono zapleczem terminalu, umożliwiającym sprawne przyjmowanie i ekspediowanie kontenerów dostarczanych przez statki lub samochody drogami lądowymi.
Według wstępnych szacunków pracę w terminalu znajdzie ok. 400 osób. Co najmniej 2 tys. będą zatrudnione przy jego budowie.

Brytyjska spółka, powołana przez grupę doświadczonych menedżerów brytyjskich, ma zainwestować 175 mln dolarów, z czego 40 mln dolarów z własnych środków finansowych. Pozostała suma ma pochodzić z kredytów konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich. Ministerstwo Skarbu Państwa wyraziło już zgodę na 30-letnią dzierżawę gruntów, zbudowanie i użytkowanie terminalu przez firmę DCT.
Budowa terminalu kontenerowego będzie największą z inwestycji, jakie w ostatnich dziesięcioleciach zrealizowano w porcie gdańskim i w całej naszej gospodarce morskiej.

Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski, stwierdził, że brytyjska inwestycja ma ogromne znaczenie dla rozwoju portu gdańskiego, miasta, województwa i kraju. Powstanie terminalu jest argumentem, który władze województwa wykorzystają, aby zmusić rząd do decyzji o szybkim rozpoczęciu budowy autostrady A-1 Północ - Południe. Bez niej terminal nie będzie mógł efektywnie funkcjonować.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto