„Ameryka, ach cóż znaczy Ameryka wobec tramwaju z numerem dziewięć, który jeździł do Brzeźna …” (Gunter Grass, „Blaszany bębenek").
- Pomysł na nietypowy tramwaj zrodził się po śmierci noblisty. Chcemy przypomnieć dzieje starego Gdańska, stąd właśnie malowanie tramwaju takie, jak w okresie międzywojennym – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Również wnętrze tramwaju będzie inspirowane twórczością Grassa. Pracują nad tym Zakład Komunikacji Miejskiej oraz Biuro ds. Kultury Urzędu Miejskiego – dodaje prezydent.
Rozładunek pojazdu o numerze bocznym 1161 odbył się na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Jest to 99 tramwaj zmodernizowany w historii firmy Modertrans.
Poza kolorystyką i nietypowym wnętrzem tramwaj nie różni się od pozostałych. - Tak jak inne modernizowane N8C, zyskał m.in. człon niskopodłogowy z miejscami na wózek inwalidzki lub dziecięcy, klimatyzację w części pasażerskiej, nowe oświetlenie, siedzenia i okna. Utrzymana została również możliwość jazdy dwukierunkowej – informuje wiceprezes gdańskiego ZKM, Maciej Lisicki.
Umowa na zakup 16 dwukierunkowych tramwajów N8C, między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel, została podpisana w 2014 roku. Całkowity koszt zakupu to 672 tys. euro (jest to około 1/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego). Pojazdy zostały wyprodukowane w 1981 roku. Pojazdy są obecnie modernizowane w poznańskim Modertransie. Modernizacja jednego wagonu to koszt 1 146 200 zł. Po Gdańsku jeździ także 46 tramwajów N8C, które zostały kupione w 2007 roku od zakładu komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?