Nową linię niemal na pewno zrealizuje MTM SA z Gdyni, a pojedziemy nią jesienią 2014 r. Ponad 116 mln zł, czyli o 33 mln zł mniej niż początkowo zakładano, kosztować będzie budowa trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.
- W przetargu, w którym wszystko zależało od ceny, najkorzystniejszą ofertę złożyła Firma Budowlano-Drogowa MTM SA. O zamówienie ubiegała się wspólnie z firmą RAJBUD sp z o.o. - mówi Magdalena Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych. - Wszyscy oferenci mają teraz 10 dni na ewentualne odwołania. Jeśli ich nie będzie, przetarg wysłany zostanie do kontroli w Urzędzie Zamówień Publicznych i jeśli zostanie zatwierdzony, podpiszemy umowę.
Linia tramwajowa budowana będzie w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III b. Projekt na razie nie ma oficjalnego potwierdzenia dofinansowania unijnego, które wynieść ma niemal połowę wycenianych na 261 mln zł inwestycji.
Jednak, jak tłumaczą urzędnicy, ponieważ wniosek w tej sprawie trafił na główną listę indykatywną, potwierdzenie przyznania funduszy unijnych to tylko kwestia czasu.
Przetarg na tramwaj na Morenę - znamy wyniki [WIZUALIZACJE]
Z tej samej puli zakupione zostaną także tramwaje, które będą obsługiwały nową linię. Wczoraj zawarto umowę na dostarczenie pięciu składów Pesa Jazz 128 NG. Koszt każdego to niespełna 7 mln zł. W tym przypadku dofinansowanie wynosić będzie niemal 60 procent kosztów.
- Pojazdy będą w całości niskopodłogowe i dwukierunkowe, więc będą mogły obsługiwać linie, które nie są zakończone klasyczną pętlą - tłumaczy Michał Piotrowski z gdańskiego magistratu.
- W każdym z nich zainstalowany zostanie monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego. Pojazdy mogą pomieścić co najmniej 250 osób, w tym 28 na miejscach siedzących - dodaje.
Ostatni z tramwajów pojawi się w Gdańsku najpóźniej w grudniu 2014 roku.
Prace budowlane na nowej linii zakończą się we wrześniu 2015 r. Oprócz budowy nowego torowiska zmodernizowane zostaną ulice i skrzyżowania, a wzdłuż linii tramwajowej wykonane ścieżki rowerowe i nowe oświetlenie. Połączenie przebiegać będzie przez realizowany już przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo, co ma pozwolić pasażerom na bezpośrednią przesiadkę w systemie "door-2-door".
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?