Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj nr 63 do Brzeźna latem bezpłatny dla kierowców – taką propozycję na zmniejszenie ruchu samochodów w dzielnicy mają radni PiS

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Od lewej: radny PiS Waldemar Jaroszewicz, radna dzielnicy Brzeźno Patrycja Kardasz i radny PiS Andrzej Skiba
Od lewej: radny PiS Waldemar Jaroszewicz, radna dzielnicy Brzeźno Patrycja Kardasz i radny PiS Andrzej Skiba Rafał Mrowicki
Bezpłatne dla kierowców przejazdy przywróconym na sezon letni tramwajem linii 63 – taką propozycję wysunęli miejscy radni Prawa i Sprawiedliwości. Chcą, by władze miasta przywróciły połączenie z Łostowic do Brzeźna (w ubiegłym roku linia była zawieszona), a kierowcy – za okazaniem dowodu rejestracyjnego – mogli podróżować bezpłatnie na plażę ze swoimi rodzinami. Miałoby to pomóc w rozładowaniu nadmiaru samochodów parkujących w dzielnicy w sezonie turystycznym.

Tramwaj nr 63 latem bezpłatny dla kierowców? Taką propozycję mają radni PiS

Miejscy radni Prawa i Sprawiedliwości z okręgu nr 1: Andrzej Skiba i Waldemar Jaroszewicz, wraz z radną dzielnicy Brzeźno Patrycją Kardasz, zaapelowali do władz Gdańska o przywrócenie w sezonie letnim linii tramwajowej numer 63, którą można by dojechać do Brzeźna. Linia co roku łączy Łostowice z tą dzielnicą. Radni chcą też, by kierowcy mogli podróżować tramwajem nr 63 bez biletu, za okazaniem dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu. Z kierowcami mogliby podróżować członkowie ich rodzin lub znajomi, którzy jechaliby z nimi samochodem, co ma być zwrotem w stronę turystów. Latem znacznie zwiększają oni samochodowe obłożenie Brzeźna, bardzo często parkując niezgodnie z przepisami.

– W ubiegłym roku władze Gdańska zawiesiły kursowanie tej linii, tłumacząc się pandemią – zaczął radny PiS Andrzej Skiba. – Linię tramwajową 63 należy przywrócić. Naszym zdaniem, należy oczekiwać, że linia zostanie przywrócona na okres letni. Powinna funkcjonować przede wszystkim w weekendy, kiedy to Brzeźno notuje największe zainteresowanie ze strony turystów, ale też mieszkańców Gdańska, którzy przyjeżdżają odpocząć.

– W związku z tymi przyjazdami, pojawia się problem parkowania w Brzeźnie, który musi mieć rozwiązanie systemowe. Na sesji Rady Dzielnicy Brzeźno pod koniec ubiegłego roku radni dzielnicy odrzucili wszystkie 3 koncepcje stref płatnego parkowania. Zobowiązaliśmy się, że przedstawimy nasze alternatywy.

– Jedna z nich to wprowadzenie linii 63 w charakterze bezpłatnym dla kierowców. Za punkt odniesienia przyjmujemy dobre wzorce, takie jak Dzień Bez Samochodu. Właściciel samochodu, posiadający dowód rejestracyjny, powinien mieć możliwość zabrania ze sobą do pięciu osób. To mógłby być projekt pilotażowy. Moglibyśmy to sprawdzić przez miesiąc lub dwa i zobaczyć, jakie będą skutki – dodał.

Radny przypomniał też o swoim pomyśle sprzed dwóch lat, w którym chciał zapytać gdańskich kierowców w ankietach o to, dlaczego do Brzeźna przyjeżdżają autami, zamiast komunikacją miejską.

– Władze Gdańska z zainteresowaniem przyjęły nasz pomysł dotyczący ankiet, jednak ich nie przeprowadziły. Zachęcamy do tego – mówił Andrzej Skiba.

Zwrócił też uwagę, że latem ubiegłego roku było widać częstsze kontrole straży miejskiej w zakresie nieprawidłowego parkowania w Brzeźnie, na co liczy również w tym roku. Przyznał też, że w długi weekend majowy nie było odpowiedniej oferty komunikacyjnej, która zachęciłaby mieszkańców do dotarcia do Brzeźna tramwajem lub autobusem, zamiast samochodem. Zdaniem radnego Skiby, tramwaj linii 63 powinien jeździć do Brzeźna co 10 lub 15 minut, szczególnie w godzinach 10:00-16:00.

– Należy robić wszystko, by samochodów było w tych okolicach jak najmniej. Teraz mamy nowoczesne tramwaje, które umożliwiają dojazd w miejsce docelowe w luksusowych warunkach, w porównaniu z tym, co było dawniej. Warto zwolnić tych, którzy przyjeżdżają do Gdańska i zatrzymują się na obrzeżach miasta, z opłaty za przejazd do Brzeźna, ale też na plażę na Stogi linią 68. To jest do rozwiązania. Jeżeli chodzi o finansowanie, nie powinno być to dotkliwe dla Gdańska – mówił radny PiS Waldemar Jaroszewicz.

– Problem z parkowaniem istnieje, szczególnie w weekendy i w wakacje. Wierzę jednak z całych sił, że zwracanie uwagi, stawianie słupków, może służyć nam wszystkim – mówiła radna dzielnicy Brzeźno Patrycja Kardasz.

Radni czekają na decyzję zarządu dzielnicy Brzeźno, który ma w najbliższy czwartek, 6 maja zająć się między innymi tym tematem.

Jarosław Gudzowski, przewodniczący zarządu dzielnicy Brzeźno potwierdził nam, że na czwartkowym spotkaniu zarządu będzie dyskutowana propozycja działań radnych dzielnicy Brzeźno, które mają przeciwstawić się nadmiarowi samochodów na terenie dzielnicy w okresie letnim.

Tramwaj nr 63 latem bezpłatny dla kierowców? Stanowisko ZTM

Co na propozycje radnych PiS Zarząd Transportu Miejskiego?

– Linie tramwajowe sezonowe 63 (Łostowice-Brzeźno Plaża) i 68 (Łostowice-Stogi Plaża) uruchamiane są w tzw. ścisłym sezonie letnim, czyli od końca czerwca do końca sierpnia – przypomina dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski. – W ubiegłym roku, z powodu mniejszych potrzeb przewozowych, wynikających z sytuacji pandemicznej, jak i trwających prac modernizacyjnych trasy tramwajowej na Stogi, tramwaje linii sezonowych nie jeździły.

– Zakładamy, że w tegorocznym sezonie sytuacja pandemiczna na tyle poprawi się, że tramwaje linii 63 i 68 ponownie będą kursować – dodaje.

ZTM przypomina, że „standardowo, w sezonie letnim, oprócz linii 63 i 68, wzmacniana jest oferta przewozowa na linii 8, a dodatkowo, w tzw. „szerokim” sezonie (maj-wrzesień) na trasę wyjeżdżają autobusy linii sezonowych: 606, 622, 658.

Zarząd wskazuje, że takie ustępstwo dla kierowców raczej nie będzie możliwe. Jak czytamy dalej w komunikacie ZTM-u:

– Częstotliwość kursowania tramwajów na tych liniach będzie dostosowana do aktualnych potrzeb przewozowych. Jeżeli chodzi o zwolnienie z opłat za przejazd tramwajem pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu, to nie planujemy wprowadzania takiego rozwiązania.

– Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły ten dochód. W roku pandemii 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23%; prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26% – informuje dyrektor ZTM w Gdańsku.

– Badania wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na skorzystanie z komunikacji miejskiej, jest atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta, dlatego, zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii.

– Liczba planowanych wozokilometrów w 2021 r. wynosi 33,4 mln i jest o prawie milion większa od wozokilometrów wykonanych w 2019 roku. Trzeba pamiętać, że głównymi użytkownikami autobusów i tramwajów linii sezonowych dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowoduje przeniesienie tego kosztu na gdańskich podatników.

– Ewentualne, bezpłatne bilety powinny być przywilejem, z którego korzystać będą płacący tu podatki mieszkańcy naszego miasta.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto