Prace przy budowie Nowej Bulońskie Północnej
Prace przy Nowej Bulońskie Północnej (NBP) mają kilkumiesięczne opóźnienie przez opisywane przez nas problemy z koniecznością przesunięcia jednego ze słupów wysokiego napięcia. Poślizg przy tej inwestycji dotyczy jednak tylko drogowej części projektu. Zgodnie z harmonogramem linia tramwajowa licząca 2,6 km ma być gotowa w maju. Będzie ona przedłużeniem na południe, do Jasienia, linii łączącej Piecki-Migowo z Siedlcami.
Nowa linia na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż niej zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej - „Nowa Politechniczna”, „Łabędzia”, „Stolema”, „Zabornia”. Dodatkowo powstanie węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy Zabornia. Większość torowiska NBP jest już ułożona. Obecnie trwa montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. trakcji, oświetlenia, czy sygnalizacji świetlnej.
Co z budową kolejnych tras tramwajowych w Gdańsku?
Nowy system komunikacyjny na południu Gdańska ma ją dopełnić w najbliższych latach jeszcze trzy trasy tramwajowe - Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa i przede wszystkim Gdańsk Południe-Wrzeszcz (znana też jako Nowa Politechniczna).
- W grudniu zaplanowaliśmy otwarcie ofert w przetargu na wyłonienie wykonawcy Nowej Warszawskiej. Jeśli wybór pójdzie sprawnie to jeszcze wiosną chcielibyśmy przekazać mu plac budowy. Chcemy aby tramwaje na NW pojechały na początek roku szkolnego 2021/2022 - mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Licząca ok. 2 km długości linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej przebiegać będzie od Nowej Bulońskiej Północnej do al. Havla terenem na południe od obecnej ul. Warszawskiej. Nowa trasa w al. Havla będzie wchodzić na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką. Na NW znajdować się będą trzy przystanki - przy skrzyżowaniach z ul. Unruga, Piotrkowską i al. Havla. Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę liczącego ok. 200 metrów odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Wzdłuż torowiska poprowadzona zostanie również droga rowerowa i chodnik.
Jeśli chodzi o pozostałe wspomniane trasy to wciąż niegotowy jest projekt Nowej Jabłoniowej. Największe problemy są jednak z planowaniem budzącej sporo wielokrotnie opisywanych przez nas kontrowersji linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Miasto od ponad dwóch lat czeka na wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzji środowiskowych dla dwóch wariantów przebiegu tej trasy. - Wysłaliśmy niedawno ponaglenie w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Liczymy, że po nim w końcu coś się ruszy - dodaje W. Bartosiewicz z DRMG.
Cały proces jest tak długotrwały przede wszystkim ze względu na zalewanie RDOŚ ciągle powtarzającymi się pytaniami tej samej grupy ludzi w ramach konsultacji społecznych. To przede wszystkim mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego którą w jednym z wariantów tramwaj GP-W miałby wchodzić w al. Grunwaldzką. Boją się oni m.in. o stan swoich kamienic.
Najważniejsze wydarzenia ostatnich dni:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?