Tramwaje w Gdańsku pojadą szybciej
- Zgodnie z przygotowanymi przez Zarząd Transportu Miejskiego projektami organizacji ruchu podniesiona została prędkość maksymalna na trasach tramwajowych wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Adamowicza - informuje Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Przy torach zamontowane zostały nowe znaki pozwalające na jazdę z prędkościami 60 -70 km/h. Działania te są elementem programu przyspieszania tramwajów obejmującego, nie tylko podnoszenie prędkości maksymalnej, ale także wprowadzanie priorytetu dla tramwajów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
Jak wynika z informacji UMG zmodyfikowane programy sygnalizacji świetlnej jeszcze w tym roku zostaną przekazane do wdrożenia. Jeszcze w 2021 roku wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Adamowicza tramwaje pojadą szybciej. Od stycznia 2022 roku zmiany zostaną wprowadzone od odcinku ul. Budapesztańskiej do pętli autobusowo-tramwajowej na Siedlcach.
– Skrócenie czasu przejazdów tramwajów jest jednym z działań, które podejmujemy, aby maksymalnie zwiększyć atrakcyjność komunikacji zbiorowej - mówi wiceprezydent Piotr Borawski. - Zależy nam, aby mieszkańcy wybierali właśnie taki sposób podróżowania po Gdańsku. W obliczu zmian klimatycznych ograniczenie liczby samochodów poruszających się po mieście jest dla nas jednym z istotnych wyzwań. Dlatego tak ważne jest stworzenie warunków, dzięki którym tramwaje i autobusy będą mogły przemieszczać się jeszcze szybciej, a zarazem bezpiecznie i komfortowo.
Tramwaje pojadą szybciej. Czas przejazdu skróci się o 2 minuty
Od stycznia 2022 roku na wspomnianej już trasie od ul. Budapesztańskiej do pętli na Siedlcach czas jazdy rozkładowej zmniejszy się z 9 do 7 minut, co oznacza - zdaniem UMG - poprawę o 22 procent.
- Powyższe zmiany będą możliwe dzięki wprowadzanemu właśnie zwiększeniu dopuszczalnej prędkości oraz wprowadzeniu nowych programów sygnalizacji. Aby cały system mógł skutecznie zadziałać, konieczne są testy, które pozwolą na zoptymalizowanie całego układu - informuje Jędrzej Sieliwończyk z UMG. - W kolejce do podobnych działań czekają już następne fragmenty sieci tramwajowej – dalszy ciąg linii do Ujeściska (od przystanku Budapesztańska do pętli Ujeścisko) oraz trasa z Łostowic do Centrum. Kolejność nie jest przypadkowa – skrócenie czasów jazdy na tych odcinkach umożliwi pełne wykorzystanie możliwości, jakie da budowana obecnie trasa tramwajowa Nowa Warszawska.
Proponowane zmiany przez Urząd Miasta w Gdańsku niespecjalnie zadowalają mieszkańców miasta, którzy wskazują na ważniejsze problemy związane z komunikacją miejską.
- Zamiast szybszych tramwajów oczekiwałabym lepszej synchronizacji autobusów z tramwajami, tak, aby można było bez problemu przesiąść się z jednej linii na drugą - mówi pani Marzena, mieszkanka gdańskiej Moreny. - Co mi da przyspieszony tramwaj, skoro i tak będę musiała czekać 20-30 minut na kolejny autobus, o ile ten w ogóle dojedzie.
Na ten moment Zarząd Transportu Miejskiego nie wydał decyzji, jakoby w związku ze zmianą rozkładu jazdy tramwajów, korekcie poddany miałby zostać również rozkład jazdy autobusów.
- Szybszy dojazd na pętlę w Siedlcach to dobry pomysł, zwłaszcza, że dało odczuć się rezerwy w tempie jazdy tramwajów, choć odnoszę wrażenie, że niektórzy motorniczy już teraz pozwalali sobie na nieco szybszą jazdę - dodaje pan Janusz z Migowa. - Dobrym rozwiązaniem byłoby również wprowadzenie bezpośredniego autobusu, który kursowałby pomiędzy pętlą na Siedlcach i Dworcem Głównym PKP.
Na ten moment gdańszczanie muszą zadowolić się szybszymi tramwajami, co choć nie jest może znaczącą korektą, to jednak każda zmiana, która usprawni podróż mieszkańcom warta jest odnotowania.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?